Naczelnik Wydziału: mgr inż. Paweł Maczek Symbol komórki: GN |
Numery telefonów:
Naczelnik | 18 26 11 284 |
Prowadzenie spraw związanych z nabywaniem i zbywaniem nieruchomości | 18 26 112 85 |
Prowadzenie spraw związanych z oddawaniem nieruchomości w użytkowanie, dzierżawę, najem i użyczenie |
18 26 112 74 |
Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności | 18 26 112 95 |
Godziny pracy:
Poniedziałek w godzinach 7:30 - 16:00 Od wtorku do czwartku w godzinach 7:30 - 15:30 Piątek w godzinach 7:30 - 15:00 |
Karty usług:
Aby ułatwić Państwu załatwienie sprawy, udostępniamy karty usług zawierające informacje o miejscu załatwiania sprawy, wymaganych dokumentach, opłatach, terminach i podstawie prawnej. Karty usług wraz z drukami dostępne są w wersji papierowej w komórce prowadzącej sprawę oraz w wersji elektronicznej na stronie https://www.nowytarg.pl/zalatw-sprawe/karty-uslug. Kliknięcie tego linku przekierowuje do strony z kartami usług Wydziału Gospodarki Nieruchomościami |
Zakres działania:
1) tworzenie i gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości, 2) prowadzenie spraw związanych z nabywaniem i zbywaniem nieruchomości, 3) prowadzenie spraw związanych z oddawaniem nieruchomości w użytkowanie, dzierżawę, najem i użyczenie oraz określanie warunków umowy, 4) wykup gruntów pod przyszłe inwestycje wynikające z wieloletniego planu inwestycyjnego, 5) prowadzenie spraw odszkodowawczych za przejęcie nieruchomości pod drogi publiczne w trybie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, 6) dokonywanie przekształceń własnościowych istotnych z punktu widzenia realizacji strategii rozwoju miasta i wieloletniego planu inwestycyjnego, 7) sporządzanie wykazów nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży oraz oddania w dzierżawę, najem lub użyczenie, 8) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie przedłużenia umów dzierżawy i najmu, 9) organizowanie przetargów na sprzedaż nieruchomości, w tym lokali oraz na oddawanie nieruchomości w dzierżawę lub najem, 10) sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz ich najemców oraz ustanawianie odrębnej własności lokali, 11) prowadzenie postępowań, przygotowywanie projektów decyzji w sprawie naliczenia opłat lub odszkodowań z tytułu zmiany wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem lub zmianą planów zagospodarowania przestrzennego, 12) sporządzanie wniosków o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego oraz prowadzenie czynności związanych z wcześniejszym wejściem w teren i wypłatą odszkodowania, 13) prowadzenie spraw związanych ze zwrotem wywłaszczonych nieruchomości, 14) kształtowanie zasad gospodarowania lokalami użytkowymi, z wyłączeniem lokali w budynkach wielomieszkaniowych oraz lokali objętych umową powierzenia zarządzania lokalami, 15) opracowywanie planów modernizacji i remontów lokali użytkowych, z wyłączeniem lokali w budynkach wielomieszkaniowych oraz lokali objętych umową powierzenia zarządzania lokalami, 16) zarządzanie nieruchomościami gminnymi, które nie zostały oddane w zarząd lub administrację gminnym jednostkom organizacyjnym, 17) zarządzanie miejskimi targowiskami, 18) zarządzanie miejskimi parkingami, 19) prowadzenie spraw z zakresu rolnictwa i ochrony gruntów wnikających z przepisów stosownych ustaw, 20) potwierdzanie okresów pracy w rolnictwie, 21) potwierdzanie zawarcia umów dzierżawy gruntów zaliczonych do użytków rolnych, 22) prowadzenie spraw dotyczących własności gospodarstw rolnych w związku z wydanymi aktami własności ziemi, 23) sporządzanie sprawozdań statystycznych w zakresie gospodarki nieruchomościami, 24) współdziałanie z Urzędem Statystycznym w zakresie spisów rolnych, 25) oddawanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste oraz ustalanie warunków użytkowania wieczystego, 26) sprzedaż gruntu na rzecz użytkowników wieczystych, 27) przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, 28) ustalanie opłat rocznych za niewykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem gruntu oddanego w użytkowanie wieczyste, 29) przygotowywanie projektów uchwał o ustalaniu bonifikaty przy zbywaniu nieruchomości, w tym lokali oraz ustalaniu opłat z tytułu użytkowania wieczystego, 30) prowadzenie postępowań w sprawach oddawania nieruchomości w trwały zarząd na rzecz jednostek gminnych nieposiadających osobowości prawnych oraz przygotowywanie w tym zakresie decyzji, 31) aktualizacja opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego oraz trwałego zarządu, 32) uwłaszczenie przedsiębiorstw komunalnych, spółdzielni mieszkaniowych oraz innych osób prawnych i fizycznych w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, 33) korzystanie z prawa pierwokupu oraz ujawniania prawa pierwokupu w księgach wieczystych, 34) nadzór właścicielski nad przekształceniami własnościowymi miejskich jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych, zakładów budżetowych w spółki prawa handlowego), 35) prowadzenie spraw spadkowych, gdy spadkobiercą ustawowym do nieruchomości jest gmina, 36) opracowanie danych finansowych Wydziału niezbędnych do opracowywania wieloletnich programów gospodarowania gminnym zasobem nieruchomości oraz ustalanie stawek czynszów i opłat obowiązujących w tym zasobie, 37) składanie, w terminie do dnia 31 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku, w tym na wniosek pozostałych komórek organizacyjnych, 38) korygowanie deklaracji na podatek od nieruchomości w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zdarzenia, 39) planowanie w budżecie oraz wpłacanie obliczonego w deklaracji podatku od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia. |