RSS RSS facebook
BIP Biuletyn Informacji Publicznej

eUrząd

ePUAP
Znajdź żłobek

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Miejskie Centrum Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Oświaty i Usług Wspólnych
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO9001:2015

#ekoLiderzy2018

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPUZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Pakiet dla średnich
Pomoc Ukrainie
2022 GUS Małopolska
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 149
Polatamy po Małopolsce

TRANSPORT. Najbardziej realne są plany budowy lotniska w Nowym Targu. Cały teren (około 127 hektarów) jest własnością samorządu lokalnego. W pierwszym etapie miałby powstać pas startowy o długości 1400 m i terminal.

Jako pierwsze powstanie lotnisko w Nowym Targu. W drugiej kolejności będzie budowany port lotniczy w Starym Sączu. Ciągle nie wiadomo, czy ma sens budowanie lotniska w Tarnowie i jaka będzie rola funkcjonujących dziś lotnisk w podkrakowskim Pobiedniku i Łososinie Dolnej. Tak wyglądają plany rozwoju transportu lotniczego w Małopolsce. Nowy Targ jest w uprzywilejowanej sytuacji nie tylko dlatego, że tam przygotowania są najbardziej zaawansowane. To lotnisko wskazane jest nawet w krajowych dokumentach strategicznych jako zapasowy port lotniczy dla Krakowa.

O Starym Sączu i Tarnowie mówi Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego. Pobiednik został całkowicie pominięty w planach samorządu regionalnego.

- A to najlepszy czas, by wykorzystać ten teren - podkreśla Józef Rysak, wójt gminy Igołomia-Wawrzeńczyce, na terenie której leży lotnisko w Pobiedniku. Według niego byłoby ono świetnym uzupełnieniem lotniska w Balicach, bo na pasie o długości 1,2 tys. m mogłyby lądować małe samoloty, mogłyby tu także stacjonować służby ratunkowe, np. śmigłowiec pogotowia ratunkowego.

Uwzględnienia w planach rozwojowych lotniska w Łososinie Dolnej domaga się wójt tej gminy Stanisław Golonka.

- Potrzebne jest lotnisko na Sądecczyźnie, ale zanim to się stanie, trzeba trochę zainwestować w Łososinie, bo tu już odbywają się loty biznesowe, a na lotnisko w Starym Sączu trzeba będzie poczekać może nawet kilkanaście lat - mówi Stanisław Golonka.

Wprawdzie w Starym Sączu zarezerwowano już ok. 130 hektarów pod lotnisko, ale nie rozpoczęto jeszcze wykupów, a cały teren należy do prywatnych właścicieli. - To jednak nie jest już tylko kwestia marzeń czy planów, ale inicjatywa nabierająca coraz bardziej realnych kształtów - twierdzi burmistrz Starego Sącza Jacek Lelek. I przyznaje, że niektórzy samorządowcy obawiają się, iż lotnisko zepchnie na dalszy plan budowę dróg szybkiego ruchu i szybkiej kolei do Nowego Sącza.

Najbardziej realne są jednak plany budowy lotniska w Nowym Targu. Cały teren (ok. 127 ha) jest własnością samorządu lokalnego, który chce dodatkowo przeznaczyć 450 ha pod komercję przy lotnisku. W pierwszym etapie miałby powstać pas startowy o długości 1400 m i terminal pozwalający na obsługę do 100 pasażerów w ciągu godziny. Docelowo droga startowa miałaby 1680 m i pozwalałaby na lądowanie samolotów co najmniej typu ATR (zabierających na pokład ok. 50 pasażerów).

- W Małopolsce potrzebna jest sieć małych portów lotniczych, by małymi samolotami można było dowozić tam pasażerów - twierdzi Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice. Te małe lotniska będą mogły powstać, a później działać tylko wtedy, jeśli MPL Kraków-Balice podejmie z nimi współpracę. Zarządzający podkrakowskim portem mieliby np. zapewnić pozyskanie wszystkich potrzebnych licencji dla nowego portu lotniczego.

Krzysztof Banaszek, prezes Państwowej Agencji Żeglugi Powietrznej, nieco studzi zapał samorządowców. - Lotnisko wymaga bardzo kosztownych systemów nawigacji, tylko budowa wieży to koszt od 7 do 15 mln zł, a roczne jej utrzymanie to 800 tys. zł - zaznacza prezes Banaszek. Na pierwszy etap inwestycji w Nowym Targu potrzeba ok. 50 mln zł, na lotnisko w Starym Sączu (bez kosztów wykupu ziemi) - prawie 200 mln zł.

Nadzieją dla małopolskich samorządowców jest Unia Europejska, która finansuje analizy dotyczące rozwoju transportu małymi samolotami. A ma z nich wynikać, że najbardziej ten segment transportu będzie się rozwijać we Francji, Hiszpanii i w Polsce. Z drugiej strony urzędnicy w Brukseli doszli do wniosku, że na rozwój lotnisk wydano zbyt dużo pieniędzy, więc mogą pojawić się cięcia wydatków inwestycyjnych w tym zakresie.

M.in. z tego powodu może nie powstać lotnisko w Tarnowie. Wprawdzie władze miasta wskazały lokalizację dla portu przy zjeździe z autostrady w Krzyżu, ale wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela przyznaje, że blisko jest Mielec, co stawia pod znakiem zapytania lotnisko w Tarnowie. Jeszcze w tym roku ma być przesądzone, gdzie będą budowane lotniska w Małopolsce.

GRZEGORZ SKOWRON

Print Informacja z dnia 13-09-2012, opublikowana przez: Mariusz Foryt była czytana 3173 razy
Źródło: Dziennik Polski więcej z tej kategorii (Dziennik Polski)

Podobne wiadomości:









Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
Klauzula informacyjna RODO
Deklaracja Dostępności
SLE