RSS RSS facebook
BIP Biuletyn Informacji Publicznej

eUrząd

ePUAP
Znajdź żłobek

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Miejskie Centrum Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Oświaty i Usług Wspólnych
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO9001:2015

#ekoLiderzy2018

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPUZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Pakiet dla średnich
Pomoc Ukrainie
2022 GUS Małopolska
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 85
Najpiękniejsza droga w Polsce

Tunel pod Małym Luboniem będzie miał 2 km długości. Na jego budowę potrzeba blisko 1,4 mld złotych.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy przygotowania do budowy drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Chabówki. - Mamy dokumentacje projektowe, geologiczno-inżynierską i hydrogeologiczną. Uzyskaliśmy także decyzję środowiskową dla tego zadania - informuje Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.
Jedna z estakad będzie mieć 992 metry długości Fot. GDDKiA Kraków



To oznacza, że brakuje już tylko pozwolenia na budowę i pieniędzy. Większym problemem wydaje się to ostatnie, bo inwestycja będzie bardzo kosztowna. Tylko dwukilometrowy tunel pod Luboniem Małym, najdłuższy taki obiekt w Polsce, ma kosztować ok. 1,4 mld zł. Koszty budowy drogi S7 na całym odcinku z Lubnia do Chabówki szacowane są na 3,4 mld zł.

ZOBACZ WIZUALIZACJE >>

- Realizacja tej inwestycji planowana jest w latach 2014-2020, czyli w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej - podkreśla Iwona Mikrut. Nadzieję na to, że znajdą się pieniądze na kontynuację drogi S7 w kierunku Tatr, daje głównie to, że gdy ograniczono wydatki na budowę nowych dróg w Polsce, nie przerwano projektowania tunelu, mostów i estakad między Lubniem a Rabką.

A projekty opracowane na zlecenie GDDKiA dowodzą, że trasa szybkiego ruchu od Lubnia do Chabówki będzie najpiękniejszą drogą w Polsce. Do tej pory tak reklamowana była obwodnica Lubnia.

Na dalszym, 16,7-kilometrowym odcinku powstanie aż 38 mostów i wiaduktów, sytuowanych w malowniczym pejzażu górskim. Jedna z takich estakad ma mieć blisko kilometr długości.

Najważniejszą konstrukcją będzie jednak tunel pod Małym Luboniem długości 2 058 m. Tylko 160 m tunelu zostanie wykonane w wykopie, na pozostałej długości będzie on drążony metodą górniczą jako dwie oddzielne komory, które będą łączyć przejścia ewakuacyjne odległe o 172,5 m i pełniące rolę nisz sygnalizacyjno-alarmowych wyposażonych w hydranty.

W każdej z komór powstaną po dwa pasy ruchu. W połowie tunelu znajdą się zatoki postojowe i przejazd dla służb ratowniczych. Świeże powietrze doprowadzane będzie do tunelu kanałem wentylacyjnym i kanałami dolotowymi rozmieszczonymi po obydwu stronach ścian komór. Powietrze zanieczyszczone spalinami będzie odsysane i odprowadzane kanałem o przekroju 18 mkw. Przewidziano także wentylację awaryjną.

Zakres inwestycji obejmuje także dwa zjazdy z drogi ekspresowej ("Skomielna" i "Zabornia"), trzy miejsca obsługi podróżnych (w Lubniu, Krzeczowie i Zbójeckiej Górze) oraz 25 km nowych dróg dojazdowych obsługujących przyległe tereny.

 

ZAKOPIANKA - PROBLEM ZOSTANIE

Wybudowanie drogi ekspresowej S7 z Lubnia do Rabki i Chabówki tylko częściowo rozwiąże wielki problem komunikacyjny Podhala. Najważniejszym zyskiem będzie to, że samochody ciężarowe jadące w kierunku granicy w Chyżnem, nie będą już korkować "zakopianki" na podjazdach. Nadal jednak dotarcie do stolicy Tatr w zimowe czy wakacyjne weekendy będzie zabierać sporo czasu, tyle że korki będą się tworzyć bliżej Tatr.

Poprawę sytuacji może przynieść przebudowa odcinka z Chabówki do Nowego Targu. Ta inwestycja też jest w planach GDDKiA na lata 2014 - 2020. Po jej zrealizowaniu po dojechaniu do Nowego Targu będzie można próbować dojechać do Zakopanego drogami lokalnymi, a nie tylko "zakopianką". Na takie rozwiązanie stawiają m.in. władze województwa małopolskiego, wspierając finansowo przebudowę alternatywnych dojazdów do Zakopanego.

Na poszerzenie ostatniego odcinka "zakopianki" trudno liczyć w najbliższych latach. Po protestach i braku jednomyślności co do przebiegu i szerokości drogi krakowski oddział GDDKiA przerwał przygotowania do tej inwstycji.

(GEG)

Print Informacja z dnia 30-07-2012, opublikowana przez: Mariusz Foryt była czytana 5553 razy
Źródło: Dziennik Polski więcej z tej kategorii (Dziennik Polski)

Podobne wiadomości:









Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
Klauzula informacyjna RODO
Deklaracja Dostępności
SLE