X
Narodowy Spis Powszechny Ludnoci i Mieszka 2021
RSS facebook
BIP Biuletyn Informacji Publicznej

eUrząd

ePUAP
Znajdź żłobek

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Miejski Ośrodek Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO9001:2015

#ekoLiderzy2018

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPUZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Pakiet dla średnich
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 80
Niech tranzyt ominie Podhale

Droga nr 47, czyli "zakopianka" do Nowego Targu - o wysokich parametrach, docelowo z obwodnicą miasta, potem ruch kołowy rozproszony, przy jednoczesnej modernizacji połączeń kolejowych. Poprawa jakości i stanu bezpieczeństwa na drogach alternatywnych bez zbędnych poszerzeń tych dróg.

W miejscach, które uniemożliwiają modernizację dróg alternatywnych - obejścia. Takie są wstępne tezy przygotowanego przez warszawską firmę projektową na zlecenia Urzędu Marszałkowskiego "Studium lokalizacyjno-funkcjonalno-ruchowego rozwoju podhalańsko-tatrzańskiego układu komunikacyjnego ze szczególnym uwzględnieniem Miasta Zakopane". W wielu punktach wykazują one zbieżność z postulatami Federacji Obrony Podhala.

Inż. Marek Wierzchowski przedstawia tezy studium komunikacyjnego Fot. Anna Szopińska

Wójt Szaflar Stanisław Ślimak ze swoją koncepcją drogi alternatywnej Fot. Anna Szopińska

Przewodnicząca Federacji Obrony Podhala - Józefa Chromik Fot. Anna Szopińska

Przedstawiciele firmy IVV GmbH Oddział w Polsce stawili się wczoraj w nowotarskim starostwie, aby wójtom i burmistrzom z powiatu nowotarskiego zaprezentować pierwsze wnioski z analiz, konsultacji oraz założenia studium. Kolejna taka prezentacja odbędzie się dziś w powiecie tatrzańskim.

Federacji Obrony Podhala miała na tym spotkaniu swoją reprezentantkę w osobie przewodniczącej - Józefy Chromik z Poronina. Nie było natomiast nikogo ze strony inwestora przyszłej "zakopianki", czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Zasadniczym pytaniem, na jakie starali się znaleźć odpowiedź projektanci, było to, czy należy podnieść klasę drogi krajowej nr 47 między Nowym Targiem a Zakopanem, czy tworzyć model sieci dróg alternatywnych dla całego obszaru, a nie tylko drogi do jednego punktu docelowego, jakim jest Zakopane.

Przeprowadzone analizy skłoniły projektantów do wyciągnięcia wniosku, że ruch turystyczny ukierunkowany jest docelowo na Podhale, natomiast tranzytowy przejawia się głównie w wycieczkach na Słowację i ze Słowacji. Dlatego ruch tranzytowy nie był priorytetem, tym bardziej że i połączenia drogowe na Słowacji nie wiodą przez Tatry, ale wzdłuż Tatr.

- Trzeba modernizować drogi istniejące, poprawiać ich parametry i bezpieczeństwo na nich, ale do obsługi komunikacyjnej obszaru, który ma ograniczoną chłonność, dodatkowe połączenia nie są konieczne - mówił inż. Marek Wierzchowski. - Powinniśmy ruch rozproszyć, a nie koncentrować go na jednej jedynej drodze.

Takie stwierdzenia uspokoiły przedstawicielkę federacji, która jednak domaga się konkretnych informacji o planowanych parametrach technicznych i kategoriach dróg między Nowym Targiem a Zakopanem. Kwestionują też Komitety Obrony Podhala zasadność uruchomienia między oboma miastami szynobusu, skoro wpierw trzeba zadbać o szybką kolej na trasie Kraków - Zakopane.

Przedstawiali projektanci w Nowym Targu - jako ciekawą i godną zainteresowania - koncepcję "schowania" ruchu kołowego i szynowego do tunelu w Poroninie, autorstwa Andrzeja Chowańca-Rybki. Pozwala ona uniknąć wyburzeń, lecz wymaga analiz technicznych (chodzi o dopuszczalne dla danego rodzaju kolei spadki) i ekonomicznych.

Przy "rozproszonym" modelu sieci dróg na Podhalu, omawiali dwa warianty: pętlowy (z pętlami pienińską, zachodnio- i wschodniotatrzańską) oraz promienisty. Oba bazują na istniejącej sieci dróg, a ten drugi lansowany jest przez starostwo tatrzańskie w postaci Szlaku Góral-SKI-ego.

Dyskusja o przyszłości komunikacji na Podhalu i dojazdu pod Tatry oczywiście się nie kończy.

(ASZ)

Print Informacja z dnia 24-10-2008, opublikowana przez: Mariusz Foryt była czytana 2505 razy
Źródło: Dziennik Polski więcej z tej kategorii (Dziennik Polski)

Podobne wiadomości:









Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
Klauzula informacyjna RODO
Deklaracja Dostępności
SLE