Zapraszamy na odsłonięcie rzeźby Mirosława Bacy 30 października (czwartek) 2025 r. o godz. 17.30 w holu MCK Nowy Targ. Praca o tematyce muzycznej formalnie odnosząca się do działalności miejskiej instytucji kultury (sala koncertowa, zajęcia muzyczne) jest wyznacznikiem strategii kulturalnej miasta zwracającej się w kierunku sztuki nowoczesnej jako kontrastu dla folkloru góralskiego wszechobecnego w regionie i mieście będącym stolicą Podhala.
Rzeźba artysty o międzynarodowej renomie i jednocześnie powiązanego z Nowym Targiem staje się spoiwem integrującym z innymi instytucjami kultury, zapowiedzią ścisłej współpracy, symbolem otwartości miasta. Firmuje renomę instytucji oraz wpływa na podwyższenie poziomu satysfakcji mieszkańców, stanowi ogniwo identyfikacyjne i wyróżniające na tle innych obiektów użyteczności publicznej. Abstrakcyjny i uniwersalny charakter rzeźby pozwala na swobodną interpretację dodając funkcję edukacyjną.
Cele projektu i opis zawierający ideę rzeźby
Celem projektu jest upowszechnianie rzeźby jako ważnego komponentu estetycznego przestrzeni publicznej oraz popularyzacja muzyki poprzez prezentację wizualnego jej aspektu, budowa trójwymiarowej przestrzeni muzyki w przełożeniu na format rzeźbiarski.
Kompozycja rzeźbiarska składająca się z trzech integralnych elementów to część cyklu prac inspirowanych muzyką klasyczną. Spokój, precyzja, napięcie, rytm, równowaga to kluczowe pojęcia dla prezentowanej kompozycji rzeźbiarskiej. Nie odnosi się do konkretnych dzieł muzycznych lecz do struktury, formalnych aspektów oraz substratu emocjonalnego muzyki samej w sobie.
Dzięki korelacji rozmiaru, napięciu formy, zestawieniu naturalnych materiałów, zbalansowaniu ciężaru, grze ornamentu i wprowadzeniu elementów ażurowych prezentowana rzeźba zaprasza odbiorcę do uczestnictwa we wspólnej przestrzeni, zachęca do dotyku oraz przemieszczania się pomiędzy poszczególnymi jej częściami. Autor pragnie być kompozytorem przestrzeni muzyki a rzeźby instrumentem, komponentem tejże. Układ i współzależność modułów to swoista partytura, sposób ich rozmieszczenia to wykonanie, interpretacja, GRA.
Charakterystyczną cechą rzeźby Trumpet Concerto jest wykorzystanie przez artystę nietypowej struktury drewna. Pień dębowy z którego została wykonana rzeźba jest wewnątrz zwęglony jako domniemany skutek uderzenia pioruna. Artysta wykorzystał unikatowy grafitowy odcień, zwartą strukturę i wypalone szczeliny pnia jako dodatkowy walor integrujący elementy drewniane oraz ciemny, grafitowo brązowy odcień kamienia.
Rzeźba sugerująca formalnie sekcję dętą muzyki umieszczona przy wejściu do sali koncertowej, w miejscu koncertów muzyki klasycznej oraz festiwali jazzowych to ogniwo sieciujące Miejskie Centrum Kultury w Nowym Targu z ważnymi instytucjami muzyki i sztuki. W 2024 r. rzeźba prezentowana była w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha a w 2025 r. w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie w ramach projektu „Rondo Kraków”.
Biogram artysty
Mirosław Baca urodził i wychował się w Zakopanem. Lata licealne spędził w Nowym Targu (Liceum Ogólnokształcące im. S. Gosczyńskiego).
Artysta jest inicjatorem przedsięwzięcia tworzenia nowego ośrodka twórczego, centrum rezydencji artystycznych w dziedzinie rzeźby i innych sztuk wizualnych oraz parku rzeźb na terenie Fortu Kosocice w Krakowie. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, stypendysta rządów meksykańskiego i japońskiego, były wykładowca rzeźby na Uniwersytecie Hokkaido w Japonii. Od 2005 r. członek Królewskiego Stowarzyszenia Rzeźbiarzy w Londynie. Jako rzeźbiarz współpracuje z krajowymi i zagranicznymi instytucjami artystycznymi od lat realizując rzeźby w przestrzeni publicznej i wystawy w Japonii, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Meksyku i krajach europejskich. Wielokrotnie nagradzany i doceniany w licznych konkursach zagranicznych obecnie koncentruje się na nowym przedsięwzięciu artystycznym dla miasta Krakowa w postaci ochrony fortów oraz udostępnieniu ich artystom. Fundator i prezes Fundacji Fort Kosocice.
Do osiągnięć artysty należą wystawy indywidualne w Polsce (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krkowie, Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, Butohsfera Warszawa, Dom pod Jedlami Zakopane, Collegium Broscianum Kraków), Japonii (Iwamizawa JR Station, Sapporo Clock Tower Gallery, Ube Biennale), Stanach Zjednoczonych (Margaret Thatcher Project Nowy Jork, Cochran Gallery, Lamar Dood Center LaGrange Georgia, R. MacNamara Foundation Maine, I-Park Foundation Connecticut), Danii (Hollufgård Skulpturpark Odense), Kanadzie (KIRA Nowy Brunszwik), Indiach (Craft Beton Project), Meksyku (Jardin de las Esculturas Xalapa Veracruz) oraz wystawy zbiorowe we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii, Japonii, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Indiach, Danii, Szwajcarii.
Nagradzany w Polsce, Wielkiej Brytanii, Japonii, Włoszech (Ube Biennale, Stypendium Miasta Krakowa, Premio Trinacria, Kajima Sculpture Competition). Programy rezydencjalne w Szwajcarii, Danii, Kanadzie, Indiach, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Meksyku. Jako rzeźbiarz współpracuje lub współpracował z wieloma instytucjami kultury (Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie, Lamar Dodd Art. Center w Stanach Zjednoczonych, Instituto Veracruzano de la Cultura w Meksyku), artystami i architektami (Masashi Futakami, Ken Yasuda, Archidea Łódź, Rawlins Design Nowy Jork).
Fundacja Fort Kosocice
Fundacja Fort Kosocice została powołana w celu stworzenia w Krakowie nowej instytucji kultury dostępnej dla mieszkańców i odwiedzających miasto, stworzenia nowego miejsca pracy dla artystów, ochrony, renowacji i udostępnienia zabytkowego Fortu Kosocice będącego częścią Twierdzy Kraków, rewitalizacji i stworzenia parku rzeźb jako kolejnej atrakcji kulturalnej na mapie miasta. Ścisła współpraca z renomowanymi instytucjami kultury oraz organizowanie wydarzeń kulturalnych z udziałem polskich i zagranicznych twórców to kluczowe zadania i cel Fundacji.