
W pierwszej edycji Międzynarodowego Triennale Typografii im. Józefa Mroszczaka w Nowym Targu organizowanego przez Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu wzięło udział 200 typografów, projektantów i grafików z 17 krajów: Polski, Niemiec, Francji, Holandii, Hiszpanii, Danii, Czech, Węgier, Bułgarii, Szwajcarii, Ukrainy, Chin, Japonii, Korei Południowej, Argentyny, Stanów Zjednoczonych i Anglii. Już teraz zapraszamy Państwa, 21 marca 2025 r. na rozdanie nagród i otwarcie wystawy pokonkursowej do Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu. Mamy nadzieję, że Triennale w kolejnych edycjach dotrze do jeszcze większego grona Artystów, którzy posługują się przede wszystkim literą drukowaną, tworzą formy i projekty typograficzne (akcydensy, książki), czy projektują lub dygitalizują kroje pism. Szczególnie cieszymy się, że będziemy mogli zaprezentować na wystawie niezwykle ciekawe i różnorodne realizacje wykonane tradycyjną techniką druku wypukłego - typograficznego z największych ośrodków typograficznych na Świecie. Pokazać zarówno klasyczne umiejętności, jak również świeże i innowacyjne podejście do tradycyjnego składu tekstu. Wielkie ukłony dla wszystkich Artystów i do zobaczenia w marcu!
Jury w składzie:
prof. dr hab. Tomasz Bierkowski (ASP w Katowicach)
dr hab. Mateusz Machalski (Prorektor ASP w Warszawie)
dr hab. Peter Javorík prof. ASP, (ASP w Krakowie)
Marcin Mroszczak (wybitny grafik i projektant, syn Józefa Mroszczaka)
dr Magdalena Koziak-Podsiadło (UKEN w Krakowie)
dr Tomasz Sadowski (UKEN w Krakowie)
przyznali następujące nagrody i wyróżnienia:
W kategorii DRUK TYPOGRAFICZNY I KSIĄŻKA ARTYSTYCZNA
GRAND PRIX otrzymał Robert Sawa za pracę TypoLub (Poland)
Wyróżnienia otrzymali:
Letterpress Studio at the Technical University Augsburg, Faculty Design, zaprojektowana, wydrukowana i oprawiona pod kierunkiem prof. Michael Wörgötter, Akkordeon (Germany)
Dafi Kühne, Werkstattschau (Switzerland)
Jacek Machowski,Kalendarz 2025 (Poland)
Wang Shuo, Card Design (China)
Studenci Pracowni Typograficznej Akademii Sztuk Pięknych w Lipsku pod opieką prof. Aurelii Markwalder, Rittel (Germany)
Theresa Wedemeyer, Wölfe mitten im Mai (Wolves in the middle of May) (Germany)
Joanna Skrzypiec i Dagmara Świętek, Lawendowa herbata Elżbieta Grosseova w 24 odsłonach (Poland)
Anna Orlińska, U-rzeczeni. O związkach ludzi i rzeczy (Poland)
Kaja Depta-Kleśta, Natalia Szostak, Michał Jurys, Ekstrakcja (Poland)
W kategorii KRÓJ PISMA
NAGRODĘ SPECJALNĄ otrzymał Radek Łukasiewicz za krój pisma RL Limo (Poland)
Wyróżnienia otrzymali:
Paweł Osiał za krój pismaSkoczylas (Poland)
Maciej Majchrzak za krój pisma Poli NT (Poland)
W kategorii PLAKAT TYPOGRAFICZNY
NAGRODĘ IM. JÓZEFA MROSZCZAKA otrzymał Wojciech Kołek za plakat Komeda Polish Jazz (Poland)
Bartosz Mamak, Fentanyl (Poland)
Ho Tse Yang, Living on the edge (China)
Prace zakwalifikowane do wystawy:
- Aleksandra Kot, Echoform (Poland)
- Aleksandra Stępień, typo.rozmowa (Poland)
- Alicja Magiera, Poemat o mieście Lublinie (Poland)
- Małgorzata Bartosik, Joanna Danak, Maria Daszczuk, Joanna Jankowska, Aleksandra Kot, Aleksandra Stępień, Andrzej Tomaszewski, Iwona Bolińska-Walendzik, Beata Salata, Nikola Szajnóg, Jarosław Temkin-Gołaszewski, Julia Adamus, Edyta Pietrzak, Alicja Magiera, Zygmunt Sapuła, Robert Sawa, Magdalena Karcz, Natalia Radzikowska, Monika Szymczyk, Tomek Ratajczak, Ania Nawrocka, Krzysiek Baranowski, Jadwiga Tryzno, Bartek Smoczyński, Nadia Smoczyńska, Kacper Zagdan, Agnieszka Kowalska-Owczarek, Marta Kosiewicz, Jacek Kozłowski, Szczegóły i Epizody Typoantologia wierszy Wisławy Szymborskiej (Poland)
- Anne Marie Tarrasson Hove, Postcards from Cracow (Denmark)
- Aurelia Markwalder, Luise Bartels, Relax Baby Be Cool (Germany)
- Carl Middleton, Read my lips (United Kingdom)
- Edyta Stajniak, Ślady znaki bez sensu, Mma (Poland)
- Hannah Albrecht, People’s Faces (Germany)
- Irčne Strubbe, Au commencement était le Verb (France)
- Iwona Bolińska-Walendzik, Balbina Świtycz-Widacka, Maryna Okęcka-Bromkowa (Poland)
- Jarosław Temkin-Gołaszewski, Rozwijaj się w swoim pięknie - tomik wierszy (Poland)
- Lucas Carlier, Kościół Mariacki (France)
- Michael Wörgötter, Heike Schnotale, Conny Hügelschäffer , Kurt Schwitters "Die neue Gestaltung in der Typografie" (Germany)
- Cuberas Rodrigo, Rotation N4 (Argentina)
- Tomasz Ratajczak, Campo di Fiori (Poland)
- Vida Sačić, Radical Love, (USA)
- Weronika Hluchnik, Łonaczyć (Poland)
- Ada Krawczak, Kolorowy krój pisma Blok (Poland)
- Artur Rawa, Krój pisma inspirowany tagami graffiti (Poland)
- Dominik Jáger, Krój pisma Eria (Czech Republic)
- Radek Łukasiewicz, Krój pisma Granda (Poland)
- Ye Sum Kong, Frontier Breakers Fonts (China)
- Daniel Mitsui, Victor Typeface (USA)
- Ashkan Sedat, Feline Typeface (Bulgaria)
- Franciszek Rząsa, Krój pisma Hanka (Poland)
- Natalia Kubacka, Nysa Nowa (Poland)
- Volodymyr Fedotov, Typeface VFU (Bulgaria)
- Megumi Sekine, Gra Font Karuta (Japan)
- Krzysztof Guzek, Dwie historie, Ślady graficzne (Poland)
- Michał Kacperczyk, ŁF (Łódź Filmowa / Łódź Fabryczna / Łódź Festiwalowa) (Poland)
- Piotr Nikodem Wardziukiewicz, Stettinum Continuum Modernum (Poland)
- Paulina Przeniosło, Exploration ABC (Poland)
- Peter Bence SIMON, Hommage á Misztótfalusi Kis Miklós, Beautiful Seoul (Hungary)
- Szymon Sznajder, Six Gun Lover (Poland)
- Marcin Markowski, Poznań Poetów (Poland)
- Ion Lucin, Why (Spain)
- Joanna Tyborowska, Nieczytelność (Poland)
- Guido de Boer, Vincent de Boer, Who is right? Who is left? (Netherlands)
- Wang Shuo, Typography Poster (China)
- Michał Stróż, sytuacje-relacje 2024 (Poland)
- Martyna Kowalska Friese, ZAMNA (Poland)
- Marcin Urbańczyk, Hommage à Janusz Muniak (Poland)
- Maciej Mraczek, Atrophy / Atrofia (Poland)
- Kaloyan Kamenopolski (Bulgaria)
- Chaehee Park, Eyes, salt, sugar, the rice Exhibition Poster (Netherlands)
- Bartosz Mamak, Another face of love (Poland)
- Arkadiusz Potasiński, Welart 24 (Poland)
Serdecznie gratulujemy!
Podobne wiadomości
