Międzynarodowy przegląd najlepszych projektów typograficznych w Nowym Targu \ Miasto Nowy Targ \ Aktualności \ Nowy Targ
Logo gminy Nowy Targ przedstawiające: herb z niebieskim tłem z postacią Św. Katarzyny z atrybutami tj. miecz, pasek przy sukience, palma, korona, aureola, koło Urząd Miasta Nowy Targ
31 stycznia 2025
laureaci-miedzynarodowego-triennale-typografii-im-jozefa-mroszczaka-w-nowym-targu-c7d.jpg

W pierwszej edycji Międzynarodowego Triennale Typografii im. Józefa Mroszczaka w Nowym Targu organizowanego przez Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu wzięło udział 200 typografów, projektantów i grafików z 17 krajów: Polski, Niemiec, Francji, Holandii, Hiszpanii, Danii, Czech, Węgier, Bułgarii, Szwajcarii, Ukrainy, Chin, Japonii, Korei Południowej, Argentyny, Stanów Zjednoczonych i Anglii. Już teraz zapraszamy Państwa, 21 marca 2025 r. na rozdanie nagród i otwarcie wystawy pokonkursowej do Muzeum Drukarstwa w Nowym Targu. Mamy nadzieję, że Triennale w kolejnych edycjach dotrze do jeszcze większego grona Artystów, którzy posługują się przede wszystkim literą drukowaną, tworzą formy i projekty typograficzne (akcydensy, książki), czy projektują lub dygitalizują kroje pism. Szczególnie cieszymy się, że będziemy mogli zaprezentować na wystawie niezwykle ciekawe i różnorodne realizacje wykonane tradycyjną techniką druku wypukłego - typograficznego z największych ośrodków typograficznych na Świecie. Pokazać zarówno klasyczne umiejętności, jak również świeże i innowacyjne podejście do tradycyjnego składu tekstu. Wielkie ukłony dla wszystkich Artystów i do zobaczenia w marcu!

Jury w składzie: 

prof. dr hab. Tomasz Bierkowski (ASP w Katowicach)

dr hab. Mateusz Machalski (Prorektor ASP w Warszawie)

dr hab. Peter Javorík prof. ASP, (ASP w Krakowie)

Marcin Mroszczak (wybitny grafik i projektant, syn Józefa Mroszczaka)

dr Magdalena Koziak-Podsiadło (UKEN w Krakowie)

dr Tomasz Sadowski (UKEN w Krakowie)

przyznali następujące nagrody i wyróżnienia: 

 

W kategorii DRUK TYPOGRAFICZNY I KSIĄŻKA ARTYSTYCZNA 

GRAND PRIX otrzymał Robert Sawa za pracę TypoLub (Poland)

Komisja konkursowa postanowiła przyznać grand prix projektowi plakatu pt. „TypoLub" autorstwa pana Roberta Sawa. Jury doceniło adekwatność formy, w tym jej komponentów wizualnych i treści tekstowej plakatu do jego celu komunikacyjnego (plakat anonsuje wieloletni i uznany cykl spotkań poświęconych typografii i projektowaniu graficznemu oraz warsztatów typograficznych „TypoLub"). Autorowi udało się stworzyć współczesny język wizualny plakatu przede wszystkim poprzez połączenie tradycyjnej techniki drukarskiej z niezwykle różnicowanym pod względem wielkości, rodzaju i stylistyki materiałem zecerskim. Robert Sawa w kreatywny sposób wykorzystał czcionki pism dziełowych, pochyłych, tytułowych, pisanek, różnorodnych odmian, zawierające znaki literowe i specjalne, a także symbole, ornamenty i tabele. Oryginalnym i przykuwającym rozwiązaniem jest nie tylko kompozycja materiału zecerskiego konotująca postać, ale przede wszystkim opracowanie typograficzne tytułu przy użyciu twórczo wykorzystanych innych znaków literowych, niż te, które wchodzą w skład nazwy wydarzenia. Nie bez znaczenia jest również opracowana przez Autora właściwa relacja semantyczna obraz–tekst (tytuł plakatu i towarzyszący jej obraz złożony z materiału zecerskiego). która nadała podwójny i odpowiadający celowi komunikacyjnemu plakatu sens podtytułu „Dobrze się składa".  W ten sposób panu Robercie Sawie udało się wygenerować jednoznaczny komunikat informujący o wydarzeniu i jego charakterze. 
prof. dr hab. Tomasz Bierkowski

Wyróżnienia otrzymali:

Letterpress Studio at the Technical University Augsburg, Faculty Design, zaprojektowana, wydrukowana i oprawiona pod kierunkiem prof. Michael Wörgötter, Akkordeon (Germany)
Dafi Kühne, Werkstattschau (Switzerland)
Jacek Machowski,Kalendarz 2025 (Poland)
Wang Shuo, Card Design (China)
Studenci Pracowni Typograficznej Akademii Sztuk Pięknych w Lipsku pod opieką prof. Aurelii Markwalder, Rittel (Germany)
Theresa Wedemeyer, Wölfe mitten im Mai (Wolves in the middle of May) (Germany)
Joanna Skrzypiec i Dagmara Świętek, Lawendowa herbata Elżbieta Grosseova w 24 odsłonach (Poland)
Anna Orlińska, U-rzeczeni. O związkach ludzi i rzeczy (Poland)
Kaja Depta-Kleśta, Natalia Szostak, Michał Jurys, Ekstrakcja (Poland)



W kategorii KRÓJ PISMA 

NAGRODĘ SPECJALNĄ otrzymał Radek Łukasiewicz za krój pisma RL Limo (Poland)

RL Limo Radka Łukasiewicza wymyka się prostemu szufladkowaniu. Z jednej strony hybrydowa forma, która łączy w sobie cechy pisma dwuelementowego oraz bezszeryfowego z drugiej pulsująca tekstura, w której wybijają się cechy konstrukcyjne pisanki zestawione z bardzo ekspresyjnym detalem. Całość ma w sobie coś zadziornego, co sprawia, że za każdym razem patrząc na ten krój, odkrywamy coś nowego. Kursywa zdaje się, jeszcze mocniej wydobywać wszystkie te cechy sprawiają, że mamy do czynienia z jakąś zupełnie nową i świeżą estetyką – a zdecydowanie tego oczekuje się od konkursowej pracy z najwyższym laurem.
dr hab. Mateusz Machalski

Wyróżnienia otrzymali:
Joris Maltha, Daniel Gross za krój pisma Marjoree (Netherlands)
Paweł Osiał za krój pismaSkoczylas (Poland)
Maciej Majchrzak za krój pisma Poli NT (Poland)


W kategorii PLAKAT TYPOGRAFICZNY

NAGRODĘ IM. JÓZEFA MROSZCZAKA otrzymał Wojciech Kołek za plakat Komeda Polish Jazz (Poland)

Plakat wywodził się z ulotek, ogłoszeń i szyldów. Już w starożytności istniały drewniane tablice z napisami, które informowały o kampaniach politycznych i reklamach. Wynalezienie druku przez Gutenberga umożliwiło rozpowszechnienie materiałów drukowanych, takich jak plakaty i ulotki, choć druk był kosztowny. Nowoczesny plakat powstał w 1837 roku dzięki wynalezieniu litografii, która uprościła produkcję i uczyniła plakaty bardziej dostępnymi. Pierwsze agencje reklamowe zajmujące się plakatami powstały w Londynie, a litografia przeniknęła do miejskiego życia. W Paryżu plakat zyskał wymiar estetyczny dzięki twórcom takim jak Jules Chéret i Henri de Toulouse-Lautrec, znany z plakatów dla Moulin Rouge. Styl Art Nouveau, reprezentowany przez Alfonsa Muchę, wyniósł tekst do rangi elementu wizualnego. Ten rozwój doprowadził do powstania specjalnych krojów pisma, które stały się podstawą współczesnej typografii. Triennale Typografii im. Józefa Mroszczaka w Nowym Targu skierowane było do młodych projektantów i grafików pracujących z drukowanym pismem, formami typograficznymi oraz digitalizacją krojów pisma. Wśród nagrodzonych prac w kategorii Plakat Typograficzny znalazły się: Nagroda główna: Komeda Polish Jazz autorstwa Wojciecha Kołka z Polski — innowacyjne dzieło z wyrazistą typografią, warstwowym tekstem, gradientami kolorów i iluzjami ruchu, łączące chaos z harmonią. 
dr hab. Peter Javorík, prof. ASP
Wyróżnienia otrzymali:
Bartosz Mamak, Fentanyl (Poland)
Ho Tse Yang, Living on the edge (China)
Łukasz Chmielewski, Hommage à El Lissitzky (Poland)


Prace zakwalifikowane do wystawy:
  • Aleksandra Kot, Echoform (Poland)
  • Aleksandra Stępień, typo.rozmowa (Poland)
  • Alicja Magiera, Poemat o mieście Lublinie (Poland)
  • Małgorzata Bartosik, Joanna Danak, Maria Daszczuk, Joanna Jankowska, Aleksandra Kot, Aleksandra Stępień, Andrzej Tomaszewski, Iwona Bolińska-Walendzik, Beata Salata, Nikola Szajnóg, Jarosław Temkin-Gołaszewski, Julia Adamus, Edyta Pietrzak, Alicja Magiera, Zygmunt Sapuła, Robert Sawa, Magdalena Karcz, Natalia Radzikowska, Monika Szymczyk, Tomek Ratajczak, Ania Nawrocka, Krzysiek Baranowski, Jadwiga Tryzno, Bartek Smoczyński, Nadia Smoczyńska, Kacper Zagdan, Agnieszka Kowalska-Owczarek, Marta Kosiewicz, Jacek Kozłowski, Szczegóły i Epizody Typoantologia wierszy Wisławy Szymborskiej (Poland)
  • Anne Marie Tarrasson Hove, Postcards from Cracow (Denmark)
  • Aurelia Markwalder, Luise Bartels, Relax Baby Be Cool (Germany)
  • Carl Middleton, Read my lips (United Kingdom)
  • Edyta Stajniak, Ślady znaki bez sensu, Mma (Poland)
  • Hannah Albrecht, People’s Faces (Germany)
  • Irčne Strubbe, Au commencement était le Verb (France)
  • Iwona Bolińska-Walendzik, Balbina Świtycz-Widacka, Maryna Okęcka-Bromkowa (Poland)
  • Jarosław Temkin-Gołaszewski, Rozwijaj się w swoim pięknie - tomik wierszy (Poland)
  • Lucas Carlier, Kościół Mariacki (France)
  • Michael Wörgötter, Heike Schnotale, Conny Hügelschäffer , Kurt Schwitters "Die neue Gestaltung in der Typografie" (Germany)
  • Cuberas Rodrigo, Rotation N4 (Argentina)
  • Tomasz Ratajczak, Campo di Fiori (Poland)
  • Vida Sačić, Radical Love, (USA)
  • Weronika Hluchnik, Łonaczyć (Poland)
  • Ada Krawczak, Kolorowy krój pisma Blok (Poland)
  • Artur Rawa, Krój pisma inspirowany tagami graffiti (Poland)
  • Dominik Jáger, Krój pisma Eria (Czech Republic)
  • Radek Łukasiewicz, Krój pisma Granda (Poland)
  • Ye Sum Kong, Frontier Breakers Fonts (China) 
  • Daniel Mitsui, Victor Typeface (USA)
  • Ashkan Sedat, Feline Typeface (Bulgaria)
  • Franciszek Rząsa, Krój pisma Hanka (Poland)
  • Natalia Kubacka, Nysa Nowa (Poland)
  • Volodymyr Fedotov, Typeface VFU (Bulgaria)
  • Megumi Sekine, Gra Font Karuta (Japan)
  • Krzysztof Guzek, Dwie historie, Ślady graficzne (Poland)
  • Michał Kacperczyk, ŁF (Łódź Filmowa / Łódź Fabryczna / Łódź Festiwalowa) (Poland)
  • Piotr Nikodem Wardziukiewicz, Stettinum Continuum Modernum (Poland)
  • Paulina Przeniosło, Exploration ABC (Poland)
  • Peter Bence SIMON, Hommage á Misztótfalusi Kis Miklós, Beautiful Seoul (Hungary)
  • Szymon Sznajder, Six Gun Lover (Poland)
  • Marcin Markowski, Poznań Poetów (Poland)
  • Ion Lucin, Why (Spain)
  • Joanna Tyborowska, Nieczytelność (Poland)
  • Guido de Boer, Vincent de Boer, Who is right? Who is left? (Netherlands)
  • Wang Shuo, Typography Poster (China)
  • Michał Stróż, sytuacje-relacje 2024 (Poland)
  • Martyna Kowalska Friese, ZAMNA (Poland)
  • Marcin Urbańczyk, Hommage à Janusz Muniak (Poland)
  • Maciej Mraczek, Atrophy / Atrofia (Poland)
  • Kaloyan Kamenopolski (Bulgaria)
  • Chaehee Park, Eyes, salt, sugar, the rice Exhibition Poster (Netherlands)
  • Bartosz Mamak, Another face of love (Poland)
  • Arkadiusz Potasiński, Welart 24 (Poland)

Serdecznie gratulujemy!

Dodano: 31.01.2025 Autor: Mariusz Foryt
- dostosowania zawartości stron serwisów internetowych do preferencji użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie użytkownika serwisu internetowego i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb, - utrzymania sesji użytkownika serwisu internetowego (po zalogowaniu), dzięki której użytkownik nie musi na każdej podstronie serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła,
Podstawowe (wymagane)
Ułatwiające
Statystyczne