- Strona główna
- Załatw sprawę
- Karty usług
Karty usług
Zgłoszenie urodzenia dziecka (jzs_usciso_011)
Opis uslugi
Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce urodzenia dziecka w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia.
Kogo dotyczy
Osób fizycznych – rodziców dziecka, ich pełnomocników (mogą nimi zostać osoby posiadające zdolność do czynności prawnych) oraz ich przedstawicieli ustawowych.
Wymagane dokumenty
- wniosek (stanowiący poniższy załącznik)
- dokument tożsamości (dowód osobisty albo paszport),
- w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika - pełnomocnictwo pisemne (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) lub w formie dokumentu elektronicznego (wtedy powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP);
Formularze/wnioski do pobrania
- wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia dziecka po dokonaniu rejestracji (jzs_usciso_011_01_d1),
- pełnomocnictwo pisemne do zgłoszenia urodzenia dziecka (jzs_usciso_011_01_d2).
Opłaty
Zgłoszenie urodzenia dziecka nie podlega opłacie.
złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa
podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł (z wyjątkami wskazanymi
w ustawie o opłacie skarbowej).
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać w kasie Urzędu Miasta
(pok. nr 14, parter; kasa czynna: poniedziałek - od 7:45 do 15:00, wtorek-piątek - od 7:45 do 14:00) lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Nowy Targ -
nr 20 1240 6292 1111 0011 2118 2790, tytułem "opłata skarbowa".
Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Opłatę można wykonać poprzez platformę Szybkie Płatności zakładka Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich.
Jednostka/osoba odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich, pokój nr 009, parter, nr tel. 18 26 11 222, e-mail: umnt@um.nowytarg.pl
mgr Grażyna Wielkiewicz – Kierownik, mgr Joanna Cyrwus– Zastępca Kierownika, mgr Jadwiga Zamojska – Zastępca Kierownika
Miejsce składania dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich, ul. Krzywa 1, 34-400 Nowy Targ, pok. nr 007, parter.
Godziny przyjmowania stron:
poniedziałek: 7:30-15:30,
wtorek, środa, czwartek: 7:30-15:00,
piątek: 7:30-14:30
Złożenie wniosku elektronicznie
Możliwe za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP: /7b6sl73ik2/skrytka lub poprzez Skrytka e-Doręczeń: AE:PL-77109-82735-BUJCC-32
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie, poprzez sporządzenie protokołu zgłoszenia urodzenia oraz aktu urodzenia.
Podstawa prawna
- Art. 55 i następne ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
- Art. 10 ust. 1 pkt 1 i art. 29 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności.
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Tryb odwoławczy
Uwagi i dodatkowe informacje
- zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka dziecka, która ukończyła 16 lat, dokonuje zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiada ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki;
- jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo przed upływem trzystu dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się, że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się, jeżeli dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji;
- jeżeli nie stosuje się domniemania, że mąż matki dziecka jest ojcem dziecka, dane ojca zamieszcza się w akcie urodzenia w razie uznania ojcostwa albo sądowego ustalenia ojcostwa. Jeżeli nie nastąpiło uznanie ojcostwa albo sądowe ustalenie ojcostwa, w akcie urodzenia zamieszcza się jako imię ojca imię wskazane przez osobę zgłaszającą urodzenie, a w razie braku takiego wskazania w akcie urodzenia zamieszcza się jako imię ojca imię wybrane przez kierownika urzędu stanu cywilnego; jako nazwisko ojca i jego nazwisko rodowe zamieszcza się nazwisko matki z chwili urodzenia dziecka, z adnotacją o wpisaniu nazwiska matki i wybranego imienia jako danych ojca;
- kierownik urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia, występuje o nadanie numeru PESEL i powiadamia osobę o nadaniu tego numeru;
- zameldowanie dziecka urodzonego na terenie Rzeczypospolitej Polskiej na pobyt stały lub czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia;
- jeżeli dziecko urodziło się martwe, zgłoszenie powinno nastąpić w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia. W takiej sytuacji nie sporządza się aktu zgonu, lecz akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe;
- jeżeli nie dokonano zgłoszenia urodzenia w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.