- Strona główna
- Załatw sprawę
- Karty usług
Karty usług
Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków (jzs_gk_008)
Opis uslugi
Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Miasto Nowy Targ w ramach zwykłego korzystania z wód
Kogo dotyczy
Osób fizycznych, które będą wprowadzać ścieki do wód lub ziemi z własnego gospodarstwa domowego lub własnego gospodarstwa rolnego w ilości nie większej niż 5 m3/dobę.
Wymagane dokumenty
Formularz zgłoszenia wraz z załącznikami:
- kopia dokumentu potwierdzającego prawo dysponowania nieruchomością,
- kopia wydanego przez Starostę pozwolenia obejmującego budowę oczyszczalni lub złożonego w Starostwie Powiatowym w Nowym Targu zgłoszenia o zamiarze wykonania robót budowlanych z potwierdzeniem przyjęcia bez sprzeciwu,
- mapa sytuacyjno-wysokościowa z naniesioną lokalizacją oczyszczalni oraz miejscem wprowadzania oczyszczonych ścieków do środowiska,
- kopia dokumentacji potwierdzającej stopień oczyszczania ścieków,
- kopia dokumentacji technicznej przydomowej oczyszczalni ścieków (instrukcja eksploatacji),
- w przypadku odprowadzenia oczyszczonych ścieków do gruntu opinia geotechniczna lub dokumentacja badań podłoża gruntowego lub inny dokument potwierdzający występujące warunki gruntowe z zaznaczoną głębokością występowania zwierciadła najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych w miejscu planowanego wprowadzania ścieków do ziemi,
- kopia pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego (jeśli jest wymagane),
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej lub oświadczenie o wykorzystywaniu oczyszczalni na cele mieszkaniowe.
Formularze/wnioski do pobrania
- Zgłoszenie eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków (jzs_gk_008_04_d1).
- Oświadczenie (jzs_gk_008_04_d2).
Opłaty
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2142 z późn. zm.):
- 120,00 zł - opłata skarbowa za wydanie zezwolenia, opłacie nie podlegają oczyszczalnie wykorzystywane na cele mieszkaniowe,
- 17,00 zł - za udzielenie pełnomocnictwa.
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać na rachunek bankowy Urzędu Miasta Nowy Targ -
nr rachunku: 20 1240 6292 1111 0011 2118 2790 lub w kasie Urzędu (parter pok. nr 014).
Opłatę można wykonać poprzez platformę Szybkie Płatności zakładka Gospodarka Komunalna.
Jednostka/osoba odpowiedzialna
Referat ds. Gospodarki Komunalnej, pokój nr 202 II piętro nr telefonu: 18 2611264, e-mail: ewelina_klukoszowska@um.nowytarg.pl mgr inż. Ewelina Klukoszowska – inspektor
Miejsce składania dokumentów
Wydział Obsługi Mieszkańców i Przedsiębiorców Urzędu Miasta Nowy Targ, ul. Krzywa 1, parter, pokój nr 001.
Godziny pracy Urzędu:
poniedziałek: 7.30 - 16.00
wtorek – czwartek: 7.30 - 15.30
piątek: 7.30 - 15.00
Dokumenty można również składać:
- pocztą tradycyjną na adres urzędu
- pocztą elektroniczną na adres: umnt@um.nowytarg.pl
- poprzez platformę ePUAP, adres skrzynki Urzędu Miasta Nowy Targ (7b6sl73ik2)
- na Skrytkę e-Doręczeń: AE:PL-77109-82735-BUJCC-32
Złożenie wniosku elektronicznie
Istnieje możliwość złożenia wniosku drogą elektroniczną poprzez ePUAP
Termin załatwienia sprawy
Po dokonaniu weryfikacji przedłożonej dokumentacji oraz dokonaniu oględzin w terenie następuje przyjęcie zgłoszenia lub zostaje wniesiony sprzeciw w drodze decyzji w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia.
Podstawa prawna
- 152, art. 153, art. 378 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2025 r. poz. 647).
- 2 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. z 2019 r. poz. 1510).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z późn. zm.) – część I, pkt 13 i część IV załącznika do ustawy.
Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się do Referatu prowadzącego sprawę), w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.
Uwagi i dodatkowe informacje
Eksploatujący przydomową oczyszczalnie ścieków jest obowiązany do dokonania zgłoszenia przed rozpoczęciem jej eksploatacji. Do rozpoczęcia eksploatacji oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji. Oczyszczalnie, których nie zgłoszono oraz są użytkowane podlegają niezwłocznemu zgłoszeniu.
W przypadku naruszenia warunków eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków organ właściwy może w drodze decyzji wstrzymać jej użytkowanie.