- Strona główna
- Załatw sprawę
- Karty usług
Karty usług
Sprostowanie aktu stanu cywilnego (jzs_usciso_005)
Opis uslugi
Akt stanu cywilnego, który zawiera dane niezgodne z danymi zawartymi w aktach zbiorowych rejestracji stanu cywilnego lub z innymi aktami stanu cywilnego, o ile stwierdzają one zdarzenie wcześniejsze i dotyczą tej samej osoby lub jej wstępnych, albo z zagranicznymi dokumentami stanu cywilnego, podlega sprostowaniu przez kierownika urzędu stanu cywilnego, który go sporządził.
Kogo dotyczy
Osób fizycznych- osoby, której ten akt dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika (może nim zostać osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych), osoby mającej interes prawny oraz prokuratora.
Wymagane dokumenty
- wniosek (stanowiący poniższy załącznik);
- dokument tożsamości (dowód osobisty albo paszport),
- w przypadku składania wniosku przez pełnomocnika - pełnomocnictwo pisemne (oryginał lub urzędowo poświadczony odpis) lub w formie dokumentu elektronicznego (wtedy powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP);
- dokument wykazujący interes prawny, gdy z wnioskiem występuje osoba powołująca się na interes prawny;
- uwierzytelniony odpis lub wypis, albo uwierzytelnioną reprodukcję materiałów archiwalnych, w przypadku wnioskowania o sprostowanie na ich podstawie;
- w przypadku wnioskowania o sprostowanie aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, należy przedłożyć również stosowny dokument, jeżeli w państwie wystawienia jest on uznawany za dokument stanu cywilnego lub inny dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny wydany w państwie, w którym nie jest prowadzona rejestracja stanu cywilnego, jeżeli zawiera on dane, które podlegają sprostowaniu, stwierdza zdarzenie wcześniejsze i dotyczy tej samej osoby lub jej wstępnych. akty stanu cywilnego, ich odpisy i inne dokumenty wystawione w języku obcym, składane kierownikowi urzędu stanu cywilnego w związku z dokonywaniem czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego, powinny być składane wraz z ich urzędowym tłumaczeniem na język polski, dokonanym przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub konsula. Za dokumenty przetłumaczone przez konsula uznaje się również dokumenty w języku obcym przetłumaczone na język polski przez tłumacza w państwie przyjmującym i poświadczone przez konsula oraz dokumenty przetłumaczone z języka rzadko występującego na język znany konsulowi, a następnie przetłumaczone przez konsula na język polski.
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dokument zagraniczny może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawiciela przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Formularze/wnioski do pobrania
- wniosek o sprostowanie aktu stanu cywilnego (jzs_usciso_005_01_d1),
- pełnomocnictwo pisemne do sprostowania aktu stanu cywilnego (jzs_usciso_005_01_d2)
Opłaty
Zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej:
- odpis zupełny aktu stanu cywilnego wydany wyniku sprostowania dokonanego na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości 39 zł;
- złożenie dokumentu potwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł (z wyjątkami wskazanymi w ustawie o opłacie skarbowej).
Wpłat z tytułu opłaty skarbowej można dokonywać w kasie Urzędu Miasta
(pok. nr 14, parter; kasa czynna: poniedziałek - od 7:45 do 15:00, wtorek-piątek - od 7:45 do 14:00) lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Nowy Targ -
nr 20 1240 6292 1111 0011 2118 2790, tytułem "opłata skarbowa".
Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Opłatę można wykonać poprzez platformę Szybkie Płatności zakładka Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich.
Jednostka/osoba odpowiedzialna
Urząd Stanu Cywilnego, pokój nr 009, parter, nr tel. 18 26 11 222, e-mail: umnt@um.nowytarg.pl
mgr Grażyna Wielkiewicz – Kierownik, mgr Joanna Cyrwus– Zastępca Kierownika, mgr Jadwiga Zamojska – Zastępca Kierownika
Miejsce składania dokumentów
Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich, ul. Krzywa 1, 34-400 Nowy Targ, pok. nr 009, parter.
Godziny przyjmowania stron:
poniedziałek: 7:30-15:30,
wtorek, środa, czwartek: 7:30-15:00,
piątek: 7:30-14:30
za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Stanu Cywilnego i Spraw Obywatelskich, ul. Krzywa 1, 34-400 Nowy Targ
Złożenie wniosku elektronicznie
Brak możliwości złożenia drogą elektroniczną
Termin załatwienia sprawy
Sprawa załatwiana jest:
- niezwłocznie,
- do miesiąca, jeśli wymaga prowadzenia postępowania wyjaśniającego,
- do dwóch miesięcy, jeśli jest szczególnie skomplikowana
w formie czynności materialno-technicznej, poprzez dodanie do aktu odpowiedniej wzmianki o dokonaniu sprostowania.
Termin złożenia dokumentów należy uprzednio ustalić telefonicznie z Kierownikiem USCiSO (18 26 11 222).
Podstawa prawna
- 24 i 35 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lutego 2015 roku
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru stanu cywilnego oraz akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego. - 33, 35, 76a i art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
- 20a ust. 1 albo 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
- Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
- Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej.
- Art. 4 i art. 5 ustawy z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim.
Tryb odwoławczy
Od decyzji odmawiającej dokonania czynności, wydanej przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Nowym Targu, przysługuje odwołanie do Wojewody Małopolskiego, za pośrednictwem Kierownika USC, w terminie 14 dni od dnia doręczenia tej decyzji.
Uwagi i dodatkowe informacje
- jeżeli sprostowania aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu lub na wniosek innej osoby niż ta, której akt dotyczy lub jej przedstawiciela ustawowego, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia tę osobę o zamiarze sprostowania lub o złożeniu wniosku o sprostowanie aktu stanu cywilnego,
- jeżeli sprostowania aktu małżeństwa dokonuje się na wniosek jednego z małżonków, kierownik urzędu stanu cywilnego powiadamia o złożeniu wniosku drugiego małżonka.