
Mija pięć lat od wejścia w życie uchwały reklamowej w Nowym Targu. Nasze miasto jest jedynym samorządem wzdłuż popularnej „Zakopianki”, jednym z dwóch samorządów na Podhalu i jedną z 75 gmin w całej Polsce gdzie obowiązują przepisy regulujące lokalizację i gabaryty reklam i szyldów. Celem uchwalenia tych przepisów była i jest poprawa jakości otaczającej nas przestrzeni poprzez uregulowanie zasad obecności reklam i szyldów, szczególnie wzdłuż głównej drogi krajowej prowadzącej pod Tatry i w historycznym centrum miasta. Najbardziej widocznym efektem obowiązywania tej uchwały jest brak reklam wzdłuż nowotarskiego odcinka wyżej wymienionej drogi, czym wyróżniamy się w odniesieniu do sąsiednich samorządów, gdzie problem ogromnej liczby wielkich bilbordów reklamowych nie tylko istnieje od lat ale wręcz coraz bardziej narasta. Przez to Podhale jako bardzo atrakcyjny krajobrazowo region turystyczny, jest niechlubnym przykładem dewastacji otaczającej nas przestrzeni, gdzie partykularne interesy pojedynczych właścicieli nieruchomości przeważają nad potrzebą ochrony krajobrazu, który jest jednym z najcenniejszych zasobów naszej małej ojczyzny. A warto przypomnieć, że w myśl obowiązujących przepisów prawa krajobraz jest dobrem wspólnym i jako taki podlega ochronie.
Nowotarska „uchwała reklamowa” została uchwalona w dniu 27 grudnia 2019 roku przez Radę Miasta Uchwałą Nr XVI/166/2019 z dnia 27 grudnia 2019 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie Miasta Nowy Targ, (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2020 r., poz. 731 z późn. zm.). Wdrożenie i egzekwowanie przepisów tej uchwały to kilkaset usuniętych lub dostosowanych do przepisów uchwały reklam i szyldów, zarówno wolnostojących jak i umieszczonych na ogrodzeniach czy budynkach. Ideą jaka od początku przyświecała inicjatywie przyjęcia uchwały reklamowej w naszym mieście, prócz ustalenia zasad dotyczących lokalizacji i gabarytów reklam była również edukacja, aby wspólnie dbać o nowotarski krajobraz. Zostały przygotowane schematy dotyczące lokalizacji reklam i szyldów, specjalna ulotka została rozesłana do wszystkich właścicieli nieruchomości w mieście, powstała specjalna zakładka na stronie internetowej Urzędu Miasta. Tam gdzie reklamy i szyldy są niezgodne z wymogami uchwały reklamowej podejmowane są działania prowadzące do likwidacji reklamy lub szyldu bądź dostosowania ich do zgodności z przepisami. Czynności kontrolne na terenie Nowego Targu, w tym monitorowanie i weryfikacja reklam i szyldów przeprowadzane są na bieżąco.
Liczba zarejestrowanych spraw związanych z kontrolą reklam i szyldów od 2020 roku przedstawia się następująco:
w 2020 r. |
2 sprawy (okres przejściowy) |
w 2021 r. |
107 spraw |
w 2022 r. |
323 sprawy |
w 2023 r. |
123 sprawy |
w 2024 r. |
73 sprawy |
Ilość maili na specjalnie dedykowanym koncie reklamy@um.nowytarg.pl, gdzie na bieżąco można konsultować kwestie dostosowania lub lokalizacji reklam czy szyldów przekracza 800, co świadczy o tym, że ten kanał komunikacji z Urzędem Miasta jest jednym z najpopularniejszych. Nie wspominając o dziesiątkach telefonów i osobistych rozmów w każdym miesiącu.
Wyjaśniając procedurę, po stwierdzeniu w trakcie kontroli nieprawidłowości właściciel nieruchomości bądź przedsiębiorca będący właścicielem reklamy czy szyldu jest pisemnie informowany o tych nieprawidłowościach, nieraz po kilka razy. Dotychczas wysłano około 700 pism stwierdzających nieprawidłowości i wzywających do obowiązku dostosowania się do przepisów uchwały reklamowej. W przypadku uporczywego lekceważenia lokalnych przepisów reklamowych ustawa przewiduje możliwość nakładania kar za umieszczanie reklam czy szyldów niezgodnie z przepisami uchwały. Dotychczas nałożono tylko 4 kary administracyjne na łączną kwotę pond 287 tysięcy zł, co świadczy o tym, że ten instrument wykorzystany jest jedynie wówczas, kiedy inne zastosowane działania nie przyniosły efektu.
Jednocześnie prowadzone są działania kontrolne w zakresie opłaty reklamowej skutkujące z roku na rok wzrastającymi wpływami z tytułu tej opłaty tj.:
2021 r. |
176 047,42 zł |
2022 r. |
235 273,58 zł |
2023 r. |
282 269,47 zł |
2024 r. |
411 786,99 zł |
Opłata ta ma na celu przede wszystkim porządkowanie i stymulowanie liczby reklam w tej strefie krajobrazowej, w której reklamy są dopuszczone (III strefa krajobrazowa) a obejmuje ona ponad 90% pow. miasta. Przypominam, że szyldy nie podlegają opłacie reklamowej.
Po pięciu latach funkcjonowania uchwały reklamowej, wsłuchując się w głosy zarówno mieszkańców jak i przedsiębiorców, również tych działających w branży reklamowo-poligraficznej dostrzegamy potrzebę aktualizacji przepisów ww. uchwały. Dlatego też na stronach internetowych Urzędu Miasta zostanie opublikowana ankieta dotycząca zgłaszania propozycji zmian i korekt do treści uchwały reklamowej. Będzie to materiał służący przygotowaniu i rozpoczęciu procesu aktualizacji tej uchwały. Proces ten formalnie zostanie rozpoczęty po podjęciu przez Radę Miasta uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany uchwały reklamowej w Nowym Targu, co przewiduje się na II kwartał tego roku.
GALERIA ZDJĘĆ – porównanie stanu przez interwencją i po
Ankieta dotycząca uchwały reklamowej w Nowym Targu
Podobne wiadomości
