RSS facebook
Dziś mamy: wtorek
- 22 października 2019 roku

295 dzień roku, 43 tydzień roku.
Wschód słońca: 7:10
Zachód słońca: 17:38

Imieniny obchodzą: Abercjusz, Filip, Halka, Kordelia, Kordula, Przybysława, Sewer

BIP Biuletyn Informacji Publicznej

eUrząd

ePUAP
Znajdź żłobek

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Miejski Ośrodek Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO9001:2015

#ekoLiderzy2018

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPUZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Pakiet dla średnich
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 70
Wywiad z Burmistrzem Miasta Grzegorzem Watychą o remoncie dworca PKP

Jakie funkcje – poza obsługą podróżnych – będzie po zakończeniu prac remontowych pełnił dworzec kolejowy w Nowym Targu? Jak duży jest zakres przeprowadzonych tu robót? Czy miejsce ma szansę stać się centralnym punktem na mapie słynnego, rowerowego Szlaku wokół Tatr? O historycznej przebudowie historycznego budynku rozmawiamy z burmistrzem Nowego Targu Grzegorzem Watychą.

Panie burmistrzu, przebudowa budynku dworca to inwestycja bardzo ważna dla miasta, wydarzenie o wadze historycznej…

Grzegorz Watychaburmistrz Nowego Targu: -Remont budynku dworca jest niezwykle ważny ze względu na rolę transportu kolejowego, który powraca do łask, dlatego ten zapomniany, zapuszczony przez wiele lat dworzec PKP został przejęty przez miasto w drodze komunalizacji i od razu jak tylko stał się własnością miasta, podjęliśmy starania w kierunku pozyskania funduszy, dokumentacji, pozwolenia na przeprowadzenie generalnego remontu tego budynku. Jest to budynek historyczny, ponadstuletni, w obszarze miasta takich budynków z taką historią nie ma zbyt wiele. Po remoncie leżącej tu w sąsiedztwie wieży wodnej, którą udało się wyremontować w zeszłym roku, w tym roku finiszujemy już z przebudową dworca kolejowego i jest to rzeczywiście przywrócenie, mam nadzieję, dawnej świetności budynkowi, ale też połączone z przywróceniem świetności kolei. Z Nowego Targu można było przecież podróżować nie tylko do Zakopanego, ale też za granicę, do Wiednia. Historia kolei, jej roli w rozwoju naszego miasta i regionu jest bardzo duża i staramy się do tych najlepszych tradycji w historii naszego miasta nawiązać.

Jaki jest zakres prowadzonych tu od jesieni 2018 roku prac budowlanych?

-Budynek dworca, kiedy był zarządzany przez PKP, niestety uległ ogromnej degradacji. Sukcesywnie została ograniczona jego rola obsługi komunikacyjnej, zlikwidowano poczekalnię, kasy biletowe, toalety, bar, który tutaj działał. Zostało mieszkanie zakładowe, które było na piętrze. Po przekwaterowaniu lokatorów do zamiennego lokalu komunalnego, przystąpiliśmy do generalnego remontu. Jest to wymiana dachu, konstrukcji dachu, skucie tynków, izolacja fundamentów – kompleksowy, generalny remont całej substancji budynku. Budynek został praktycznie odarty z tych wszystkich materiałów wykończeniowych, które były już zużyte, zostały praktycznie surowe ściany, od nowa zostały wybudowane schody, stropy, więźba dachowa. Dzisiaj, myślę, że przynajmniej z zewnątrz możemy cieszyć oko ładnym budynkiem, który wraz z otoczeniem będzie tutaj stanowił o ogromnej metamorfozie terenu kolejowego. Dla kogoś, kto nie był parę lat w tym miejscu,a tutaj trafi, myślę, że to będzie taka podróż w czasie.

 

Jakie funkcje będzie pełnił obiekt dworca po zakończeniu prac, kiedy zyska sporo dodatkowej powierzchni? 

-Budynek wróci do swojej roli obsługi kolei, tzn. udostępnimy dla PKP pomieszczenie pod kasę biletową, poczekalnię, toalety, natomiast będzie to tylko część tej powierzchni dworca, którą PKP chce i może zagospodarować. My chcemy zrobić tu takie miejsce przesiadkowe, miejsce do startu na ścieżki rowerowe – typu park&ride, bike&ride, poprzez dobudowę miejsc postojowych. Chcemy tutaj zaprosić rowerzystów, będzie tu miejsce do obsługi rowerzystów, być może kiedyś też wypożyczalnia rowerów – ale będzie to już raczej zadanie dla podmiotu prywatnego, jeśli dostrzeże tu swoją szansę, jeśli okaże się, że ilość pasażerów, którzy przyjadą tu koleją, czy samochodem i będą chcieli wsiąść na rower, zapewni powodzenie takiemu przedsięwzięciu.

Piętro tego budynku to będą sale ekspozycyjne, wystawiennicze. Chcemy tu organizować wernisaże, wystawy, również dla turystów, przyjezdnych, którzy właśnie będą mogli tutaj zapoznać się z historią tego miejsca i kolei, a w przyszłości planujemy przyciągnąć artystów, którzy będą mogli tutaj pokazywać swoje prace. Docelowo, to miejsce, właśnie z wieżą wodną, będzie takim mocnym punktem Muzeum Podhalańskiego, które na bazie budynku ratusza, Muzeum Drukarstwa i tych dwóch obiektów tutaj, będzie miało bazę lokalową. Dzięki powiązaniu wieży wodnej, budynku dworca, te sale ekspozycyjne zyskają szansę na to, żeby mogły być bardziej udostępnione, bo będzie to już lepsza, bogatsza oferta, niż tak, jak do tej pory tylko w samej wieży wodnej, która jest dostępna po wcześniejszym umówieniu wizyty.

Dworzec kolejowy w Nowym Targu ma szansę stać się punktem startowym Szlaku wokół Tatr?

-Bardzo chciałbym, żeby właśnie dworzec PKP był punktem startowym na mapie Szlaku wokół Tatr jako punkt centralny, kontaktowy, łatwy do odnalezienia, do tego, żeby tu właśnie zakotwiczyć w Nowym Targu i podróżować w różne strony – bo to jest Szlak wokół Tatr w stronę wschodnią i zachodnią, ale też powiązanie teraz z VeloDunajec. To może być taki punkt wypadowy, węzłowy, gdzie turysta przyjedzie samochodem, a najlepiej koleją i stąd będzie mógł dalej kontynuować swoją podróż. Po sukcesie Podhalańskiej Kolei Regionalnej, która po przerwie wróciła na tory, jest to bardzo istotny punkt komunikacyjny. Doprowadziliśmy tu też komunikację autobusową MZK, więc to miejsce będzie się na pewno rozwijało, a po uruchomieniu hotelu właśnie w sąsiedztwie dworca, wyremontowaniu tej infrastruktury kolejowej, którą robi PKP, a którą chcemy jeszcze rozwinąć o dodatkowe inwestycje w postaci chociażby remontu tego słynnego peronu pierwszego, który przylega do budynku dworca, będzie to naprawdę atrakcyjne miejsce po to, żeby podróżować, zwiedzać, korzystając właśnie ze środków albo komunikacji zbiorowej albo na dwóch kółkach, na rowerze.

Remont budynku dworca kolejowego to nie jedyna inwestycja, jaka w tym roku będzie realizowana w tej okolicy…

-W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy umowę na remont drogi dojazdowej do budynku dworca PKP. Odcinek ul. Kolejowej od ul. Ludźmierskiej do budynku dworca zostanie kompleksowo wyremontowany, zostaną wyznaczone dodatkowe miejsca postojowe wzdłuż drogi – widzimy, że jest to potrzebne, to miejsce cieszy się dużym powodzeniem. Mam nadzieję, że remont budynku dworca i tej drogi zbiegnie się w czasie również z otwarciem hotelu, tak że na jesień tego roku będziemy mieli tutaj na pewno duże święto i dużą okazję do tego, żeby pogratulować sobie sukcesu w postaci wielkiej przemiany jakościowej tego terenu, który zyska nowe życie, pobudzi do tego, żeby korzystać z kolei, ale też przyciągnąć do Nowego Targu nowych turystów, nowych gości, którzy będą zachwyceni tym miejscem. 

rozm. Aleksandra Sadowicz

Print Informacja z dnia 04-07-2019, opublikowana przez: Mariusz Foryt była czytana 514 razy
Źródło: nowytarg24.tv więcej z tej kategorii (nowytarg24.tv)

Podobne wiadomości:









Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
Klauzula informacyjna RODO
SLE