RSS facebook
Dziś mamy: środę
- 13 grudnia 2017 roku

347 dzień roku, 50 tydzień roku.
Wschód słońca: 8:26
Zachód słońca: 16:41

Imieniny obchodzą: Lucja, Łucja, Otylia, Włodzisława

BIP Biuletyn Informacji Publicznej

ePUAP

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Mapa Monitoringu powietrza
Jubileuszowy Kalendarz Imprez - 670 lat Nowego Targu
Miejski Ośrodek Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO

SLE

EKOlogiczna Gmina

Więcej Niż Energia

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPWSZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 57

Przyszły Nowy Targ
Gazeta Podhalańska Nr 27 z dnia 1 lipca 1923 r.

Przyszły Nowy Targ.

Naturalnym biegiem wypadków stał się Nowy Targ centrum, które często wiąże już nie tylko samo Podhale. Wymieńmy tylko kilka wybitniejszych momentów z czasów ostatnich: rozszerzenie klina Podhalańskiego, drugie starostwo, wojsko, szkoły fachowe, seminarjum, projekty linij kolejowych, szkół, fabryk. Wszystko to potęguje ruchliwość miejscowej inteligencji.

Jest rzeczą naturalną, że w takich warunkach miasto po chwilowym zastoju (który zresztą ogarnia prawie cały świat) musi się gwałtowanie rozrastać. Że rozrost ten powinien być ujętym w ramy, nikt w to nie wątpi, a jak, to pokusimy się nakreślić.

Nowy Targ rozwija się na skrzyżowaniu dwu dróg przecinających się pod kątem prawie prostym. Pierwsza z nich idzie z północy, łączy Podhale z resztą Polski i kończy się ślepo pod Tatrami. Ten kierunek ruchu ma dla miasta mniejsze znaczenie, a to ze względu na kolej, która ruch przez dworzec przenosi na drugi kierunek, a dalej miąższ kraju, którego centrum jest Nowy Targ, odcięty jest od północy słabo zamieszkałemi górami Gorcami. Daleko większe znaczenie ma drugi kierunek z zachodu na wschód, on niby naturalna struga przelewać będzie coraz więcej ruch z obszernego basenu Orawy, Podhala i Spisza. Tu zbiegają się drogi z Jabłonki, Długopola, Zaskala z jednej strony i ze Spisza, Białki z drugiej. Potęguje to wspomniany dworzec; za tym kierunkiem przemawia też linja pierwszych osad na Podhalu, biegnąca wzdłuż Czarnego Dunajca. Na przecięciu się tych dwu kierunków powstanie przyszłe centrum Nowego Targu, które przesunie się nieco na południe od dzisiejszego rynku. Od tego centrum powinno miasto rozwijać się promienisto, zwłaszcza na południe stosownie do ruchu. Już dziś trzeba myśleć o głównej ulicy, mającej kierunek zachodnio-wschodni, której dzisiaj odpowiada mniej więcej ulica św. Jadwigi, wychodząca z ul. Ludźmierskiej koło stacji, a kończąca się bezmyślnie na ulicy Szaflarskiej, zamiast prowadzić jasno na most na Białym Dunajcu. Niedaleko od tego centrum projektuje się dziś kościół, jednak trzeba i pomyśleć o placach w tej części miasta, a także o miejscu na budynki publiczne.

W mieście starym, które sięga mniej więcej tak daleko, jak bloki regularne, niewiele jest do naprawienia, rozszerzenie niektórych ulic, uporządkowanie architektoniczne placu Słowackiego i złączenie przez to park z rynkiem w piękną całość. Podobnie jak ulicę Gazdów dobrze było zaprojektować i z drugiej strony ulicę, przez co zmusi się właścicieli do stawiania domów frontem do wody, a nie wstrętnemi i niechlujnymi tyłami jak dziś, dalej przez te bulwary połączyłaby zieleń parku dzisiejszego z drugim parkiem we widłach Dunajca.

Naturalnie trzeba pamiętać o wiatrach, fabrykach, dymach kolejowych i tysiącach innych szczegółów.

Widać stąd jasno, że brak miastu planu regulacyjnego, że wszystko robi się bez myśli i uwagi na doniosłe i kosztowne skutki takich braków.

Miasto posiada wprawdzie plan regulacyjny, ale bezmyślnie schematycznie robiony, no i przestarzały. Wszystkie ulice, zwłaszcza o wspomnianym kierunku zachodnio-wschodnim pozbawione są wszelkiej logiki i wybudowane wprowadziłyby chaos w ruchu ulicznym. Złe naśladownictwo prostokątów w śródmieściu gmatwa i psuje całość.

Dziś gdy daleko biedniejsze miasta na wschodzie nie mające takich widoków na przyszłość jak Nowy Targ troszczą się o regulację, czas i pomyśleć o stolicy Podhala, żeby nie było za późno i nie trzeba było srogo za to odpokutować.

Na ostatek dodam, że budowa miast jest umiejętność świeżą i mało znaną, wymagającą współpracy całego szeregu specjalistów, niemniej jednak dyskusja wśród ludzi miejscowych i jej wyniki są bardzo pożądane.

Inż. Stanisław Różański

Aktualizacja: 19-06-2006r.
Oglądane: 5623 razy

Print Wersja do druku
Inne podstrony z tej kategorii:








Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
SLE