RSS facebook
Dziś mamy: czwartek
- 14 grudnia 2017 roku

348 dzień roku, 50 tydzień roku.
Wschód słońca: 8:27
Zachód słońca: 16:41

Imieniny obchodzą: Alfred, Arseniusz, Izydor, Naum, Pompejusz, Sławobor, Spirydion

BIP Biuletyn Informacji Publicznej

ePUAP

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Mapa Monitoringu powietrza
Jubileuszowy Kalendarz Imprez - 670 lat Nowego Targu
Miejski Ośrodek Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO

SLE

EKOlogiczna Gmina

Więcej Niż Energia

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPWSZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 155

Kolej Nowy Targ - Czorsztyn

Gazeta Podhalańska Nr 9 z dnia 25 lutego 1923r.

Na kilka lat przed wojną Sejm krajowy we Lwowie uchwalił, dzięki staraniom ówczesnego Posła naszego na tenże sejm Dr. Jana Bednarskiego, budowę kolei Nowy Targ Krościenko. Krajowe biuro kolejowe sporządziło szczegółowy projekt budowy tejże kolei, jak również jej przedłużenia aż do Nowego Sącza. Wojna, która wybuchła w r. 1914 pozostawiła niestety w zawieszaniu budowę tej tak ważnej dla Podhala linii kolejowej, jak również zaprojektowanej na wiosnę r 1914 trasy kolejowej z Nowego Targu do Roztoki, która miasto również ogromne znaczenie ze względu na granit, jaki tą koleją miano eksploatować z Tatr.

Z chwilą powstania Państwa Polskiego Min. kolei ułożyło plan budowy kolei w Małopolsce, w którym budowa kolei z Nowego Sącza do Szczawnicy była na 2., z Nowego Targu do Roztoki na 4, a do Szczawnicy coś na 23 miejscu. Projekt ten jednak upadł z powodu braku funduszów.

W ostatnich czasach zaszedł niespodziewany, a bardzo pomyślny dla nas zwrot w tej sprawie. Oto województwa poznańskie i pomorskie, które za pruskiego zaboru otrzymywały kamień ze Szwecji, zaczęły się oglądać za źródłem kamienia rodzimego, gdyż sprowadzenia kamienia przede wszystkiem brukowego i szutrowego, stamtąd okazało się niemożliwem, choćby już ze względu na walutę. Tutaj znowu wielką ma zasługę Pan Drohojowski, właściciel Czorsztyna, który umiał zwrócić uwagę dotyczącym na olbrzymie pokłady, bo dochodzące do 1000 metr, znakomitego kamienia andezytu, znajdującego się w Kluszkowcach wsi położonej tuż pod Czorsztynem. Ponieważ Państwo nasze nie ma obecnie na ten cel pieniędzy, postanowiono przeto założyć osobną spółkę, dla budowy odnośnej kolei. Ministerstwo robót publicznych zwołało w tej sprawie 18. stycznia b. r. konferencję do Nowego Sącza i tam po długiej dyskusji i zaciętej walce ze strony Sącza, który chciał oczywiście mieć linję kolejową do siebie, postanowiono budowę kolei narazie z Nowego Targu do Czorsztyna, a w dalszym ciągu kolej ta doczeka się przedłużenia do Krościenka, Szczawnicy, stąd zaś do Nowego lub Starego Sącza.

Przy uchwale tej kierowano się oczywiście względami kosztów budowy jak również najkrótszego połączenia z województwami zachodniemi, do których należy też doliczyć i przyznaną nam część Górnego Śląska, jako również wielce interesowaną w tej sprawie.

Województwa pomorskie i poznańskie przyjęły na siebie obowiązek budowy i utrzymywania dróg państwowych, za co będą pobierać z Min. robót publicznych pewne wynagrodzenie. Dla wykonania więc przyjętego zobowiązania potrzebują te województwa kamienia, którego tam niema, a również i Śląsk potrzebuje go na ten sam cel. Delegat zarządu Dr. Dudek oświadczył, ze teraz budowa tejże kolei zależy tylko od miejscowych czynników i zażądał, aby Wydział powiatowy i gminy sąsiednie przyjęły na siebie obowiązek oddania gruntów pod budowę kolei oczywiście nie za darmo, ale w formie udziału w mającej powstać spółce budowy kolei i eksploatacji kamienia. Delegaci gmin złożyli takie oświadczenia bardzo ochotnie, a obecnie Uchwały takie przeprowadziły już Wszystkie rady gminne, na czele zaś Dębno. Po niewątpliwem zatwierdzeniu ich przez Wydział powiatowy staną się one prawomocne.

Spółka ta, do której mogą należeć i prywatne fundusze, przedstawia znakomity interes. Te 3 województwa tj. śląskie, pomorskie i poznańskie potrzebują bowiem dziennie samego szutru 200 wagonów, pokłady kamienia wystarczą na bardzo długi przeciąg czasu, dalej województwa te przystępują do tworzącej się spółki z kompletnemi maszynami do łamania kamieni zgęszczonem powietrzem, które jeszcze przed wojną zakupiły za 6 miljonów marek niem, zaś Nowy Sącz przystępuje z terenami kamienia, zakupionemi już poprzednio w Kluszkowcach, pozatem przystępują tu też kapitały obce jak francuskie i amerykańskie. Nadto od stacji w Ostrowsku odgałęzi się boczna linja do Roztoki. Nowo więc powstająca kolej rokuje nadzieje dużych zysków i ze względu na ożywiony bardzo przewóz, jak i z tego względu, że wspólnicy będz uczestniczyć w zyskach całego tego przedsiębiorstwa. Należy też zwrócić uwagę i na to, że jeszcze rząd węgierski oświadczał gotowość przeprowadzenia połączenia kolejowego przez Czerwony Klasztor na wypadek, gdyby u nas powstała kolej do Krościenka lub Szczawnicy i należy się spodziewać, że i Czechosłowacja o tem połączeniu dla obydwu stron bardzo korzystnem również pomyśli.

Budowa tejże kolei ma również ogromie znaczenie dla całego Podhala i Polski, gdyż zbliża nas znacznie do Szczawnicy, jednego z najpotrzebniejszych i najcenniejszych naszych uzdrowisk, a zarazem otwiera nam przecudną okolicę Czorsztyna, Niedzicy i wielu przepięknych miejscowości wzdłuż lub nieopodal trasy projektowanej położonych, uprzystępnia nam prawie nieznaną a prześlicznie położoną Ochotnicę, wieś, która ma wszystkie warunki zamienienia się z czasem na letnisko, a do której prowadzi przez nasze gorce serpentyną najładniejsza droga na Podhalu prócz drogi do Morskiego Oka. Kolej ta umożliwi znowu wielu spracowanym w Polsce zaczerpnięcie sił do nowej , pracy i wysiłków.

Aktualizacja: 19-06-2006r.
Oglądane: 8398 razy

Print Wersja do druku
Inne podstrony z tej kategorii:








Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
SLE