RSS facebook
Dziś mamy: czwartek
- 14 grudnia 2017 roku

348 dzień roku, 50 tydzień roku.
Wschód słońca: 8:27
Zachód słońca: 16:41

Imieniny obchodzą: Alfred, Arseniusz, Izydor, Naum, Pompejusz, Sławobor, Spirydion

BIP Biuletyn Informacji Publicznej

ePUAP

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Mapa Monitoringu powietrza
Jubileuszowy Kalendarz Imprez - 670 lat Nowego Targu
Miejski Ośrodek Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO

SLE

EKOlogiczna Gmina

Więcej Niż Energia

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPWSZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 158

Budowa dróg

Gazeta Podhalańska Nr 38 z dnia 15 września 1929 r.

Budowa dróg

Budowa dróg w Polsce jest obecnie rzeczą bardzo ważną podobnie jak na całym świecie.

Niedawno pisaliśmy o tem, że koleje są w strachu, bo drogi, a w szczególności komunikacja omnibusowa robi im znaczną konkurencję. Otóż inżynierowie drogowi robią ciągle wynalazki i próbują różnych sposobów budowania dróg.

Najważniejsze są próby i doświadczenia robione nad drogami smołowanemi, przy czem smołowanie powtarza się dwukrotnie, a nawet trzykrotnie. Poprzednio musi być nawierzchnia drogi dokładnie oczyszczona z kurzu i zupełnie osuszona..Smołowanie zwane też maziowaniem robi się wczesną wiosną. Do smołowania są potrzebni fachowi robotnicy,bo inaczej wyniki są złe i robota jest nietrwała i materiał choćby najlepszy, a źle zastosowany nic nie pomoże.

Drugim nowoczesnym sposobem utrwalenia nawierzchni drogowej jest asfaltowanie. Asfalt wyrabiają rafinerie nafty, między innemi znajdująca się na Podhalu wielka rafineria nafty w Limanowej. Rafinerie pracują nieustannie nad udoskonaleniem jakości asfaltu, szczególnie asfaltu bezparafinowego, który mógłby konkurować z towarem amerykańskim..

Gdy nastąpi udoskonalenie asfaltów krajowych, wówczas stosowanie ich przez czynniki rządowe i samorządowe nastąpi raźniej.

Trzecim wreszcie nowoczesnym sposobem utrwalania nawierzchni drogowej jest stosowanie szkła wodnego w połączeniu z pospolitym w Polsce zwykłym miękkim wapniem. Okazało się, że szosa zbudowana z takiego właśnie wapienia z dodatkiem szkła wodnego tworzy trwałą i nadzwyczaj gładką jezdnię, nadającą się szczególnie dla samochodów, tam gdzie jest ruch bardzo wielki. Taka jezdnia była by bardzo pożyteczna w obrębie gmin Poronina, Białego Dunajca, Szaflar, tam gdzie jest gęstwina domów, a samochody co dzień gromadnie przejeżdżają i tworzą gromady kurzu, który osiada na płucach mieszkańców tych gmin jak i letników poszukujących tam zdrowia.

Drogi z wodnego szkła buduje się w Szwajcarji, we Francji, a Ministerstwo Robót Publicznych robi próby w województwie kieleckim na 4 odcinkach. Próby wypadły zupełnie dobrze. Jezdnia tworzy gładką , nieśliską powierzchnię, kurz i proch jest wykluczony, a przy tem obręcze kół nie pozostawiają na niej żadnych śladów. Przy tem co najważniejsze koszta budowy takich dróg są znacznie niższe od asfaltów i jezdni betonowych.

Czyżby Ministerstwo nie zechciało zrobić próby na Podhalu, skoro robi próby w Kieleckim.

(Subieg.)

Aktualizacja: 02-07-2009r.
Oglądane: 3088 razy

Print Wersja do druku
Inne podstrony z tej kategorii:








Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
SLE