RSS facebook
Dziś mamy: wtorek
- 18 września 2018 roku

261 dzień roku, 38 tydzień roku.
Wschód słońca: 6:19
Zachód słońca: 18:48

Imieniny obchodzą: Dobrowit, Irena, Irma, Józef, Ryszarda, Stefania, Tytus, Zachariasz

BIP Biuletyn Informacji Publicznej

ePUAP

Pogoda Serwis pogodowy IMGW
Mapa Monitoringu powietrza
Jubileuszowy Kalendarz Imprez - 670 lat Nowego Targu
Miejski Ośrodek Kultury
Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Nasze Osiągnięcia

ISO

SLE

EKOlogiczna Gmina

Więcej Niż Energia

JP II Nowy Targ
Nad Dunajcem
Album-Ocalic
NT Szlak Rowerowy
Rowerowy Nowy Targ
PAP Samorząd
Miejska Orkiestra
nowytarg24.tv
PPWSZ
NFOŚiGW
Czyste spalanie
Amazonki
Fundacja im. A. Worw
Aeroklub
WKU Nowy Targ
Pakiet dla średnich
Malopolska

Google Translate - tłumaczenie maszynowe strony:

           
Aktualnie stronę ogląda osób: 48

Budowa dróg

Gazeta Podhalańska Nr 38 z dnia 15 września 1929 r.

Budowa dróg

Budowa dróg w Polsce jest obecnie rzeczą bardzo ważną podobnie jak na całym świecie.

Niedawno pisaliśmy o tem, że koleje są w strachu, bo drogi, a w szczególności komunikacja omnibusowa robi im znaczną konkurencję. Otóż inżynierowie drogowi robią ciągle wynalazki i próbują różnych sposobów budowania dróg.

Najważniejsze są próby i doświadczenia robione nad drogami smołowanemi, przy czem smołowanie powtarza się dwukrotnie, a nawet trzykrotnie. Poprzednio musi być nawierzchnia drogi dokładnie oczyszczona z kurzu i zupełnie osuszona..Smołowanie zwane też maziowaniem robi się wczesną wiosną. Do smołowania są potrzebni fachowi robotnicy,bo inaczej wyniki są złe i robota jest nietrwała i materiał choćby najlepszy, a źle zastosowany nic nie pomoże.

Drugim nowoczesnym sposobem utrwalenia nawierzchni drogowej jest asfaltowanie. Asfalt wyrabiają rafinerie nafty, między innemi znajdująca się na Podhalu wielka rafineria nafty w Limanowej. Rafinerie pracują nieustannie nad udoskonaleniem jakości asfaltu, szczególnie asfaltu bezparafinowego, który mógłby konkurować z towarem amerykańskim..

Gdy nastąpi udoskonalenie asfaltów krajowych, wówczas stosowanie ich przez czynniki rządowe i samorządowe nastąpi raźniej.

Trzecim wreszcie nowoczesnym sposobem utrwalania nawierzchni drogowej jest stosowanie szkła wodnego w połączeniu z pospolitym w Polsce zwykłym miękkim wapniem. Okazało się, że szosa zbudowana z takiego właśnie wapienia z dodatkiem szkła wodnego tworzy trwałą i nadzwyczaj gładką jezdnię, nadającą się szczególnie dla samochodów, tam gdzie jest ruch bardzo wielki. Taka jezdnia była by bardzo pożyteczna w obrębie gmin Poronina, Białego Dunajca, Szaflar, tam gdzie jest gęstwina domów, a samochody co dzień gromadnie przejeżdżają i tworzą gromady kurzu, który osiada na płucach mieszkańców tych gmin jak i letników poszukujących tam zdrowia.

Drogi z wodnego szkła buduje się w Szwajcarji, we Francji, a Ministerstwo Robót Publicznych robi próby w województwie kieleckim na 4 odcinkach. Próby wypadły zupełnie dobrze. Jezdnia tworzy gładką , nieśliską powierzchnię, kurz i proch jest wykluczony, a przy tem obręcze kół nie pozostawiają na niej żadnych śladów. Przy tem co najważniejsze koszta budowy takich dróg są znacznie niższe od asfaltów i jezdni betonowych.

Czyżby Ministerstwo nie zechciało zrobić próby na Podhalu, skoro robi próby w Kieleckim.

(Subieg.)

Aktualizacja: 02-07-2009r.
Oglądane: 3517 razy

Print Wersja do druku
Inne podstrony z tej kategorii:








Urząd Miasta Nowy Targ, 34-400 Nowy Targ ul. Krzywa 1, tel. 18 2611200
© 2009 Informatyka - Jeżeli widzisz błąd na stronie napisz o tym do nas
Polityka cookies i innych podobnych technologii
Klauzula informacyjna RODO
SLE