RSS facebook
Dziś mamy: piątek
- 18 października 2019 roku

291 dzień roku, 42 tydzień roku.
Wschód słońca: 7:04

Miejska Biblioteka Publiczna
Miejskie Centrum Sportu i Rekreacji
MMKS Nowy Targ
Nowy Targ - stolica Podhala miasto z 670-letnią historią, określane przez wszystkich Górali jako Miasto.

» więcej o mieście

Aktualnie stronę ogląda osób: 45

Mój sierpień '80
  30-08-2010

Pomimo upływu 30 lat od tego czasu nie zatarły się moje wspomnienia o tych ważnych dla Polski i Polaków dniach. Jako student krakowskiej Akademii Rolniczej byłem wtedy na wycieczce z nowotarskim Kołem Przewodników w ówczesnej Czechosłowacji, podczas której przemierzaliśmy szlak zamków nad Wełtawą. Śpiąc na kempingach prowadziliśmy długie „Polaków rozmowy” o sytuacji w naszym kraju. Czasami do dyskusji włączali się przedstawiciele innych nacji i było nieraz „gorąco” gdy pochodzili oni z Czechosłowacji lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej, ponieważ w większości krytykowali oni nas za falę strajków uważając, że Polakom nie chce się pracować, przez co będąc w jednym obozie socjalistycznym oni też ponoszą straty i muszą nas utrzymywać. Pamiętam też sytuację, kiedy młodej Niemce, pochodzącej z Rostocku w b. DDR pokazałem okładkę zachodniego magazynu „Stern” ma której Breżniew przedstawiony był jako czerwony niedźwiedź, który chce pożreć Polskę.

Do dzisiaj widzę przerażenie w jej oczach: trwożliwe rozglądanie się czy ktoś jej przy tym nie widzi. Samo podpisanie porozumień sierpniowych wskutek czego powstał Niezależny Związek Zawodowy „Solidarność” oglądałem już w telewizji w rodzinnym Nowym Targu 31.08.1980. Już wtedy miałem, jako młody człowiek, świadomość ich ważności, a obraz Przewodniczącego Związku NSZZ „Solidarność” Lecha Wałęsy ze znaczkiem Matki Bożej i „Solidarności” w klapie oraz ogromnym długopisem przetrwał w mojej pamięci do dnia dzisiejszego. Do tego wydarzenia byliśmy, uważam, przygotowani rok wcześniej przez niezapomnianą I wizytę Ojca św. Jana Pawła II w Polsce, a dla mnie szczególnie ważne były spotkania z Janem Pawłem II na nowotarskim lotnisku, z młodzieżą na Skałce oraz na krakowskich Błoniach w których osobiście uczestniczyłem. Było to dla mnie już wtedy uświadomienie sobie, jak jest nas wielu podobnie myślących i odczuwających, którzy chcą aby nasz naród „powstał z kolan” i rozpoczął budowę wolnej i demokratycznej Polski. Naturalnym przejawem dla mnie i wielu osób ze środowiska akademickiego było wtedy zaangażowanie się w działalność Niezależnego Zrzeszenia Studentów a później w NSZZ Solidarność po podjęciu pracy zawodowej w Okręgowej Stacji Hodowli Zwierząt w Krakowie młodych ludzi, którzy rozumiejąc wagę wydarzeń i potrzebę chwili postanowili zaangażować się w dokonujące się przemiany. Stąd też dziesięć lat później postanowiłem czynnie włączyć się w idee samorządności lokalnej kandydując i będąc wybrany w pierwszych po wojnie wolnych wyborach do samorządu, jednym z najmłodszych wybranych w Nowym Targu, radnych Rady Miejskiej.

Wspomnienie Sierpnia ’80 kojarzy mi się również z osobą Księdza Profesora Tischnera – "naszego" człowieka z Łopusznej, kapelana Solidarności z którym miałem bliskie kontakty, bo często zapraszał nas studentów z Podhala do swojego mieszkania w Krakowie przy ul. Św. Marka 10. W Nowym Targu prowadził też w kościele NSPJ rekolekcje dla inteligencji. Jego biblijne tłumaczenie, co to jest solidarność wywodzące się ze słów Chrystusa "jeden drugiego brzemiona noście", aby nieść ciężar drugiego człowieka zawarte w kazaniach i wyrażone w "Etyce solidarności" mocno przemawiało do mnie i mojego pokolenia.

Powracając pamięcią do tych przełomowych jak się okazało wydarzeń pojawia się często refleksja, jak wykorzystaliśmy tę dziejową szansę? Czy podziały które nastąpiły później a dzisiaj uniemożliwiają nawet wspólne świętowanie tej ważnej rocznicy były nieuniknione? Ciągle jednak mam nadzieję, że Polskę i Polaków stać na ich przezwyciężenie bo przecież 30 lat temu myśleliśmy i działaliśmy inaczej – wspólnie i solidarnie!!